Национална програма „ИКТ в училище“ за 2014 година, компонент „Изграждане на безжични wifi мрежи в училища“

Преди 2 дни от МОН решиха, че изведнъж имат пари и ще преведат на училищата, които са заявили желание, субсидия за изграждане на безжична мрежа. Като дейността трябва да се отчете с фактури до 5 декември, а допълнителните документи до 8 декември.

За мен това е безумие, което може да се направи само от министерство. Още повече, че преди известно време от МОН бяха казали, че тази година няма пари за този компонент.

Аз за щастие имах идея както искам да правя в училище и веднага пуснах запитване до няколко фирми. В допълнение на по пощата получих още една оферта от трета фирма, а четвърта се обади по телефона. В крайна сметка избирах между следните технически решения: Ubiquiti, MikroTik, Netgear, Ruckus и Cisco. Няма да влизам в детайли на устройствата, офертите и фирмите. Понеже нямам достатъчен опит в тази много специфична област се обадих на мой състудент за консултация. Той ми препоръча в никакъв случай да не вземам Ubiquiti, защото скоро е правил мрежа с тяхно оборудване, която го е докарала до лудост с нестабилната си работа. Също така ми каза, че MikroTik предлагат много добро оборудване, но е невероятно сложно да го подкараш да работи както искаш и обикновено се налага да прекараш невероятно много нощи в четене и пробване на най-различни скриптове и настройки, както и че е желателно да си разбирач на Linux. След консултация с негов колега мрежар ми каза също, че офертата на за Cisco оборудване е от ниския клас, и че това всъщност си е Linksys, който работи добре, но не е най-доброто решение. От решението на Netgear се отказах сам, защото не предлагат безжични точни за достъп, които да са по AC стандарт. Оборудването на Ruckus ми хареса най-много, още повече, че имах известна информация предварително за него.

След 2 дена (и нощи) телефонни разговори, четене, мислене и отново разговори и договорки се спрях на оборудването на Ruckus, което беше оферирано от Иноваком. Този вариант е един от най-скъпите, но и с най-много функционалности и възможности. Допълнително от фирмата ми направиха определени отстъпки, които направиха офертата им наистина привлекателна.

Какво всъщност представлява решението, което избрах. Шест безжични точки за достъп се разполагат в основната сграда на училището. Тези устройства се свързват с кабелната мрежа с 2 едногигабитови порта, а безжичната връзка е по стандарта 802.11ac, който работи на 5GHz и 2,4GHz едновременно. Към всяка точка за достъп може да се свържат до 500 клиента. Точките за достъп се управляват и настройват от специален контролер, който следи всяко устройство да работи на различена канал (ако има нужда автоматично се сменят), управлява достъпа до мрежата на потребителите, времето за достъп, техните права и много други неща. Общо взето това е мечтата на администратора. В цената на офертата влиза монтаж, свързване и настройка на цялото решение, както и обучение на учителите.

Вече се обадих на фирмата и задвижих нещата с изготвяне на договор, подписване, плащане, фактури и т.н. До края на месец декември трябва да имам доставено оборудване, разгъната безжична мрежа, тестване, корекции ако се налагат, пускане в експлоатация и още един голям тест с възможно най-голямо натоварване. След като приключи всичко ще споделя впечатлението си от това решение. Надявам се в следващите поне 5 години да нямам никакви безжични проблеми и ако се наложи само да разширявам мрежата.

7 thoughts on “Национална програма „ИКТ в училище“ за 2014 година, компонент „Изграждане на безжични wifi мрежи в училища“
  1. Поради факта, че този блог вече се чете от нашите партньори от Ruckus Wireless (www.ruckuswireless.com) и Netsupport (www.netsupportsoftware.com) това, което пиша тук ще бъде на български/английски език. Репутацията на партньорите ни е извън всякакво съмнение и ние сме изключително поласкани да може да предлагаме професионални решения заедно с тях.
    Due to the fact that this blog is already visited by our partners from Ruckus Wireless/Netsupport all info that I post here will be bi-lingual (Bulgarian-English). Image of our partners is worldwide top-class and we are very happy to work with them in the area of professional services.

    Четейки този блог много приятно се изненадахме от професионализма, с който екипа на СОУ „Иван Момчилов“ (както се споменава в блога) е направил истински търг, събрал е няколко оферти и е оценил предимствата и недостатъците на всяка за изключително краткото време което е имал. Любопитно, колко още училища са постъпили по този начин…? Не очаквахме да бъдем избрани като доставчици на решението най-вече поради по-високата цена, която на фона на „продуктите от супермаркета“ (термин който ние с партньорите ни използваме за да означаваме нисък клас евтини WiFi рутери предназначени за домашна употреба) изглежда малко по-скъп, но всичките ни клиенти казват, че си струва всеки цент. Сигурно има причина за това?
    Reading this blog we were quite surprised from the professional tender that SOU „Ivan Momchilov“ team (as mentioned in the blog) managed to perform professional tendering process for such limited time, evaluating pros and cons of the offer. We did not expect to be selected, mainly to a little bit more expensive products (compared to the junk supermarket staff) – term that we use with our partners to describe low quality WiFi routers for home usage. It may seem a bit more expensive, but our customers tell us it is worth every cent. Probably there must be a reason for this?

  2. Вчера подписахме договор с Инноваком за изграждане на безжична мрежа, а утре очаквам Велин Койчев за монтаж на устройствата. Това означава, че съвсем скоро ще мога да споделя впечатленията си от реално действаща безжична мрежа с оборудването на Ruckus.

  3. Това, което бих могъл да кажа е, че решения изградени от нас с такава технология се използват в България от доста време от бизнеса – Филмови Студия НюБояна (www.nuboyana.com) и Агенция за интегрирани комуникации (www.ilyan.com) и двете реализирани чрез нашите партньори от Новател България, хотел „Метрополитан“ в София (www.metropolitanhotelsofia.com), застрахователна компания „Дженерали“ (www.generali.bg), и др. предоставяйки точно това от което има нужда бизнеса – WiFi мрежа която просто да работи….така, че лично аз съм оптимист, че ще се справим. Все пак да изчакаме резултатите и да не избързваме – нещата ще са ясни до края на седмицата.
    What I could say is that solutions implemented by us with Ruckus technology are used by the business in Bulgaria for quite some time. Film studio NuBoyana and Digital Creative Agency Ilyan (both through our partner Novatel Bulgaria), hotel Metropolitan in Sofia, insurance company Generali, etc. delivering exactly what the business wants – WiFi network that just works… So I am optimist that we can probably manage in SOU „Ivan Momchilov“ in Elena as well. Anyway, let’s wait for the results – it will not take that long…

  4. Използвам продукти на Ubiquiti и Mikrotik и мога да кажа, че са изключително стабилни и надеждни, стига да знаете какво правите и как да изградите безжичната си мрежа, зануляването/заземяването на безжичните точки за достъп е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО за стабилната и надеждната им работа.
    С други думи, Вашият познат не Ви е дал добър съвет. Могли сте да изградите безжичната мрежа за максимум 1500 лв поне 3 пъти по–малко средства от необходимите Ви за „Ruckus“ решението, но все пак парите не са Ваши, а идват от някакво си министерство.
    П.П. Наистина трябват познания за изграждането на жична/безжична мрежа. Явно ИКТ в образованието не е на ниво да ги предостави и за това се стига до такъв теч на пари, но все пак е по–добре да се направи нещо, макар и по–скъпо, отколкото да няма нищо и да няма безжична мрежа за достъп в едно училище през 2014 година.
    П.П.2: От любопитство питам: Имаше проблем с използването на SMART телефони в училищата, та… Как смятате да управлявате достъпа до Интернет през часовете? Интернетът е една превъзходна придобивка, но действа доста разсейващо на децата.

    • Здравейте господин Наумов,
      Аз не използвам продукти на Ubiquiti и Mikrotik, но съм ги проучвал и имам изградено определено мнение.
      Ubiquiti не е лошо оборудване, но е от нисък клас. Предназначено е за малко натоварване. По моите проучвания обикновено при 20 свързани клиента към едно AP започват проблеми.
      Mikrotik имат много добри решения, но обикновено разчитат на грубата сила. Достатъчно е да погледнете максималната излъчвана мощност на тяхното безжично оборудване и ще разберете за какво говоря. Другият недостатък според мен е, че нямат интегрирана система за управление на безжична мрежа с множество AP.
      Мога да ви кажа защо избрах Ruckus. Оборудването им е предназначено за големи натоварвания и множество потребители на една точка за достъп. Имат интегрирана система за управление на устройствата, потребителите и клиентите. И последно, подържат AC стандарта. Техниката е скъпа, но аз се надявам да я използвам следващите 5 години без да влагам никакви допълнителни пари в нея, освен може би разширяване на мрежата.
      Ще цитирам част от сайта на МОН по тази програма: „Предложените критерии са изготвени от експерти на дирекция ИКТ и са обсъждани с директори и учители, като е взета под внимание и спецификата на изграждане на безжично покритие. Наясно сме, че в повечето случаи сумите ще се окажат недостатъчни за цялостно покритие на училището (поради различната големина и топология на сградите, дебелина на стени и т.н. необходимите суми могат да варират в изключително широки граници от 3 000 до над 20 000 лева), но очакваме да са достатъчни за основните локации на учебна и административна дейност (учителски стаи, специализирани кабинети и др. по преценка на директора). Освен това Вашето училище е заявило готовност за съфинансиране, така че догодина очакваме то да довърши започнатото със собствени средства.“ Написаното по-горе за мен означава, че от училищата се очаква да закупят безжични системи от среден и висок клас. Оборудване на Cisco, Linksys, Aruba, Ruckus, HP, 3Com и други подобни.
      И още малко „В случай че не се справите по някаква причина, очакваме да ни възстановите средствата и да ни пишете защо не сте успели.“
      Кажете ми какъв е смисълът да похарча 1500 лева за система от нисък клас, която се очаква да прави проблеми при по-големи натоварвания, след 2-3 да се наложи да влагам още пари за обновявания и да върна остатъка на министерството?
      Аз предпочитам да взема всичките пари, да дам още малко отгоре и да изградя нещо много качествено на световно ниво и да не го пипам поне 5 години, а може би и повече.
      П.П. Ако прочетете нещата, които съм писал в блога си ще видите, че имам добро ниво на образование в ИКТ.
      П.П.2: Съгласен съм с вашето мнение. Вариантите за ползване на интернет от учениците на територията на училище и през училищната мрежа са два. Първи вариант: учениците ползват интернет само на стационарни и мобилни компютри (и други устройства), които са собственост на училището, като спазват определени правила и ограничения. Втори вариант: учениците ползват интернет на собствени устройства, като се налага филтрация на съдържанието или достъп до ограничени сайтове и връзка има само през междучасията. В момента при нас се прилага първият вариант, но може да преминем и към втория. Има и трети вариант: Няма никакъв контрол и учениците използват каквото и когато си искат. Има не малко училищата в България, които прилагат точно този вариант, но на мен той никак не ми харесва.

  5. Започва да става интересна дискусия на тема технологии.., което според мен е положително за всички посетители на блога на г-н Михайлов. От коментарите на г-н Наумов съм съгласен само с едно – би могло да се дадат някакви изисквания от министерството на които трябва да отговаря оборудването (като хардуер и функции), за да може да се гарантират две неща:
    1. Инвестицията да отговаря на нуждите на учебното заведение за следващите 5-10 г.
    2. Максимално да са защитени интересите на данъкоплатците, т.е да не се прахосват средства за оборудване ниско (средно) качество, което няма да свърши нужната работа и трябва да бъде заменено с по-добро почти веднага.

    Не бих искал да коментирам теми като зануляване/заземяване на точките за достъп – отиваме на ниво на което не бихме искали да бъдем.

    На всички, които се замислят по темата какъв клас оборудване би трябвало да има в К-12 училищата в България бих искал да дам моята гледна точка – не сме толкова богата държава да харчим огромни средства за посредствени технологии през няколко години с една и съща благородна цел – да бъде възможно да се извършва образователен процес от 21-ви век в повечето училища. Целта налага използването на оборудване от висок клас като Ruckus, Cisco, Aruba (http://www.fiercemobileit.com/story/cisco-aruba-ruckus-leaders-enterprise-wi-fi-market-says-idc/2013-10-01). Проблема винаги е бил нужната сума, за да се осигури такъв клас технологии – сега изглежда Инноваком (заедно с партньорите си Ruckus Wireless и Netsupport) е намерила решение на този труден от финансова гледна точка въпрос и благодарение на това вече има няколко училища в България, където е възможно да се извършва образователен процес от 21-ви век.
    ––––––
    Becomes interesting discussion on technology .. which I think is positive for all visitors to the blog of Mr. Mihaylov. From the comments of Mr. Naumov agree with one – Ministry of Education could have given some basic requirements about equipment (hardware and functions) in order to ensure two things:
    1. Investment to meet the needs of the school for the next 5-10 years
    2. Maximum protection of taxpayers’ interests, ie not to squander funds for equipment low (average) quality that will not do the necessary work and should be replaced with better almost immediately.

    I would not like to comment on topics such as bonding / grounding of access points – going to the level where we would not like to be.

    To all who are thinking about what kind of equipment should be in K-12 schools in Bulgaria I would like to give my point of view – we are not so rich country to spend huge amounts of money for mediocre technology over several years with the same noble goal – to be possible to carry out educational process of the 21st century in most schools. The objective requires the use of high-end equipment such as Ruckus, Cisco, Aruba(http://www.fiercemobileit.com/story/cisco-aruba-ruckus-leaders-enterprise-wi-fi-market-says-idc/2013-10-01). The problem has always been the necessary amount to ensure that class technologies – now looks Innovakom (together with its partners Ruckus Wireless and Netsupport) found a solution to this difficult in financial terms question and because of that there are already several schools in Bulgaria, where it is possible to carry out educational process of the 21st century.

  6. Ето така стават нещата в САЩ, когато говорим за технологии, образование, Internet и WiFi:
    http://www.nationaljournal.com/library/218317

    Предполагам на никой там не му идва мисълта колко е хитър и как ще направи същото това (пък защо не и по-добро) само с около 20% от необходимата сума с оборудване купено от супермаркета отсреща и малко гаражно R&D…нещо, което ние правим от около 25 г., но все не ни се получава….
    On the link below you can check what is the approach in the USA, when it comes to technology,education, Internet and WiFi:
    http://www.nationaljournal.com/library/218317

    I do not believe anyone there would consider himself clever enough to do the same thing with just 20% from the budget, buying cheap supermarket crap from the store in front combined with „garage“- type R&D…something we keep trying for about 25 years but without much success…..

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

* 1+0=?

Protected with IP Blacklist CloudIP Blacklist Cloud