Национална програма „ИКТ в училище“ за 2014 година

Министерството на образованието тази година отново отвори Национална програма „ИКТ в училище“, но по малко по-различен начин. Училищата трябваше първо да допълнят анкета каква техника искат и да степенуват техните желания, а по-късно въз основа на това да стане кандидатстването. Остават още няколко дена до крайния срок за подаване на документи и честно трябва да кажа, че тази година нещата са по-сложни. Освен исканото съфинансиране всяко училище трябва да изследва своето ниво на електронна зрялост, да направи училищен план за действие и да го преведе на английски език. Всъщност този училищен план се оказа трудната част за доста училища, защото няколко колеги ми се обадиха да има изпратя нашия план да им служи като образец. Документа не е нещо невероятно трудно, ако знаете какво искате да правите в училище и какви са ви плановете за следващите 2 години. За 2-3 дена с помощ от някои колеги планът беше написан, огладихме го с колежка по български език и беше преведен от колегите по английски език. Цялата работа отне около седмица в едно от най-натоварените с дейности време в училище.

Тази година училището, където работя ще кандидатства за лаптопи, проектори и интерактивни дъски. През следващата учебна година основният ни фокус е насочен към постепенно въвеждане на електронна платформа и уроци в училище (Moodle интегриран с Office 365). През по-следващата планираме разширяване на количеството електронни курсове, създаване на мобилен компютърен кабинет с хибридни устройства (лаптоп-таблет) и неговото използване в различни часове за упражнения (най-вече езиково обучение) и за електронно тестуване с Moodle.

До момента се интересувам от всякакви оферти на различни доставчици. В повечето случаи обаче просто за да знам какво се предлага на пазара. Ето и предложенията, които достигнаха до мен:

1. Център за творческо обучение беше първата организация с оферта изпратена през инспекторатите. Те предлагат концепция наречена „Креативна класна стая“, която е базирана на Windows 8.1 хибридни устройства Asus T100. На 12 юни 2014 г. бяха организирали представяне в София, на което аз за съжаление не можах да присъствам. Надявам се да видя някоя от следващите им представяния, защото идеята им е интересна. Поисках им оферта за 30 устройства и в нея бяха включени 30 броя Asus T100, 30 стилуса, софтуер за управление на класната стая (не е посочен какъв), транспортно решение и обучение. Направи ми впечатление скъпото транспортно решение (нещо като шкаф на колелца със захранване) за 2450 лева и 1200 лева за обучение.

CCRoom – 01

2. РИСК Електроник са втората фирма с оферта към училищата с идеята си „Умно училище“. Основаната идея залегнала при тях е използването на компютърни терминални решения в най-различни варианти – работни места в компютърни кабинети, терминални сесии през стари компютри, лаптопи или таблети, интерактивни дъски и киоски. В документа им се споменават имената на техните решения Диана 2 и Виктория 2, но какво по-точно се крие зад тях за момента не мога да кажа.

„Умно училище“ (smart school)

3. Вали са последната фирма за която имам информация. На събиране на директорите в РИО Велико Търново са показали презентация, с която разполагам. Там обаче няма никакви технически детайли и е по-скоро информативна за това, което предлагат. Интересното е, че са предложили да изготвят план за действие на тези училища, които предпочетат да работят с тях. За мен това е доста странно, защото една компютърна фирма по никакъв начин не може да напише нещо адекватно за плановете на разнородни училища без да е част от тях.

 Vali_-_schools-1

25 thoughts on “Национална програма „ИКТ в училище“ за 2014 година
  1. Здравей Светославе,
    Съгласен съм с твоята констатация „тази година нещата са по-сложни“. Бих добавил, че са объркващи за училищата и те няма как сами да преценят как да играят за да имат по-голям шанс да спечелят!!
    На всичко отгоре с изключение на терминалите, всички други позиции са специфицирани вече в централна Открита процедура за Рамково споразумение(РС). За нея четете: http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2014/07/04/2337070_urok_po_otstraniavane_na_kandidati/
    За съжаление, написаното отговаря на истината. Всичко е предрешено, дали ще се случи ще разберем по-късно. Моделите са върло професионални, как кореспондират с нуждите на училащата, аз не знам.
    Как ще се доставят терминали нямам идея, очакваме информация от МОН!

  2. Колкото до креативната класна стая, която очевидно се лансира от властта:
    https://drive.google.com/file/d/0B5vQgqScwv6RUl9vc1ZXOWdZeXM/edit?usp=sharing
    Софтуера за управление на класната стая последно е Net Support School V11, същия доставяме с нашите терминали. Нашата цена за обучение по него е 200+лв. в зависимост от броя обучаващи се.

  3. Има непотвърдена нова информация за „ИКТ в училище“, както следва:
    1. Тече класацията на училищата, която трябва да приключи към края на месеца. Най-голяма тежест при избора ще падне пак върху самоучастието, а за другите неща се гледа да ги има, но няма да бъдат оценявани по някакъв начин.
    2. Рамковото споразумение, разкритикувано от БАИТ и отразено от Капитал изглежда, че е някаква корупционна предизборна изцепка, която едва ли ще се подкваси, защото пари в излишък няма.
    3. Предвидени са към 5 млн. лв. за хардуер, които ще се разпределят на класираните училища и те сами ще избират какво и от кого да купят. Самоучастието на училищата ще бъде успешно към 30% или повече, като сега няма да има допълнителна бонификация от МОН, т.е. парите общо за всичко, ще са към 4,5млн. лв.
    Това е най-оптимистичната прогноза, която може да се случи.

  4. Сега по специалността:
    Хубаво е, че се интересуваш от платформи за електронно обучение, по конкретно moodle (отворен код). Но, вероятно не знаеш, че МОН са избрали друга платформа Blackboard, която имат намерение да закупят за около 7 млн. лв. Аз не познавам добре нито едната, нито другата платформа и не мога да ги сравнявам и съпоставям.
    Знам за Blackboard поради скандали с ОП на тази тема.
    Има нещо, което някак не разбирам в поведението на МОН към всичките си звена свързани с ИКТ. Очевидно, че не получавате информация какво правят и защо? Май и въобще не ви обучават, а ви питат за визия, която май те нямат, ама ….!
    Всъщност МОН би трябвало да дефинира някави най-общи ограничителни условия, в рамките н акоито да ви даде възможност да проявявате саоинициатива. Сега от вас се очаква много, ама колко учителя са на това ниво и как ще си съгласуват действията помежду си? Може и аз нещо да не съм разбрал, но така ми изглеждат нещата от моята камбанария.
    Ето например случая с терминалите. Трябваше да ви информират кой вид терминали за какво става и за какво не. Например Мултипойнт удовлетворява изисванията на началния курс, условно може да се използва в основния (до 8-ми клас) и е неподходящ (ограничено приложим) в средния. Това не беше направено и резултатите са на лице. В много професиоанални гимназии са закупили Мултипойнт, с мощен сървър и слаба функционалност. На други места са закупили дръжкофони от типа Clssmate PC, които са мислени само за малки ученици и т.н.
    За информация, част от Мултипойнт инсталациите могат да се подменят с друг софтуер и да получат значително по-добра функционалност. Ако някой го интересува , да се обади, правим тая услуга.
    Светославе,
    Твърдението ти „За мен това е доста странно, защото една компютърна фирма по никакъв начин не може да напише нещо адекватно за плановете на разнородни училища без да е част от тях.“ е частично вярно и частично не. Вярно е, че ВАЛИ не може да разработи концепция за развитие на ИКТ технологиите в едно училище.
    Причината е проста, ВАЛИ е дистрибутор и като такъв се справя добре. За да правиш стратегия и да имаш визия се изискват друг вид умения, които дистрибуторските фирми нямат. Тези фирми могат да намерят някоя „конфекция“ и да я пришият към реален проблем, но риска от грешки е голям. Пример, Мутипойнт с RemoteFX и десктоп виртуализация (висок клас терминали по МОН). Казано с други думи, манджа с грозде!!! Това една технически грамотна фирма не може да сътвори, защото от самолет се виждат много противоречия. Ако толкова лесно се получаваха нещата, с нахвърляне на всякакви продукти в тенджерата, и малко подгряване, всички щяхме да сме в Гинес. Да, ама не сме!
    Аз твърдя, че ние можем да направим всякаква стратегия за едно училище в областта на ИКТ, а и да я реализираме, без да направим сериозни грешки. Достатъчно е училището да сподели с нас проблемите и нуждите си на някакво вербално ниво. Това сме и направили за някои училища, които питаха за помощ. Ако имам някакви притеснения, те са дали МОН ще разбере предложеното, защото и това е проблем.
    Колкото до новия етап, прдлагаме страшно много нови неща. Включително училищно радио и телевизия, класни стаи с 19″ таблети и пълна компютърна функционалност. Тестови центрове, това е единственото смислено приложение на т.н. „креативна“ класн астая, която аз бих нарекъл по-скоро превозима и т.н. Ако някой иска нещо и не знае как да стане, нека се обади!

    • Данчо, какво означава „Ако някой иска нещо и не знае как да стане, нека се обади!“ НА кого да се обадим. Фирма ли или какво? Ние сме СОУ, попълнихме само анкета за електронна зрялост. Не сме правили план, и не сме превеждали на английски, защото нямаме намерение (поне за сега) да участваме в онази международна платформа в която да намерим сродно училище от друга държава в ЕС. Нямам идея дали ще ни огрее за финансиране за нов хардуер.

      • Здравейте,
        Ако не сте направили план за развитие и не сте го превели на английски според мен е малко вероятно да бъдете одобрени за финансиране. Независимо дали имате планове за участие в онази международна платформа или не, трябваше да изпълните изискванията на МОН за да имате шанс да получите финансиране.
        И не се подвеждайте прекалено много по изказвания от рода „Ако някой иска нещо и не знае как да стане, нека се обади!“. Всяка компютърна фирма ще ви обещае подобни неща щом ще печели пари от вас. Ако наистина искате да оцените решенията на дадена фирма трябва да посетите поне едно училище, където тя е продала това решение. Да говорите с учителите там и сам да седнете и да тествате как работят нещата в реална среда.

      • Aз се казам Йордан Кисьов (Данчо) и съм управител на Риск Електроник ООД. За съжаление, това което Ви пише Светослав е вярно, ако не сте попълнили някой документ, вероятно няма да ви разгледат заявката.
        Колкото до коментара на Светослав за фирмите, да гледме си интересите, но всеки го прави по начин, който показва колко му е акъла.
        Аз твърдя, че ние не си лъжем клиентите и каквото обещаваме го вършим наистина. Ако имате интерес да видите нашите терминали някъде в действие, пишете къде сте териториално и ще ви информирам в кое най-близко училище можете да видите ситемата. Имаме системини иженери и във всеки областен център, при нужда можете да говорите с тях.
        Иначе информацията за ИКТ в училище, която споделям не е зависима от мен и може и да не е напълно вярна.

    • Господин Кисьов,
      Няма да коментирам вашите мнения, защото ще станем много пространни. С много неща съм съгласен с вас, а с някои не съм. Но да не забравяме, че всеки човек има право на собствено мение и неговото уважаване е най-важното нещо за един възпитан човек.
      Искам да коментирам само едно нещо. Става дума за стратегията за развитие на едно училище за следващите 2 години. Невъзможно е която и да е компютърна фирма да напише нещо адекватно като план за развитие за дадено училище освен ако не работи в тясно сътрудничество с него. Имам предвид да го консултира в покупки, подържа компютрите му и мрежата, и да е запознато с учебния процес. Само в този вариант фирмата заедно с учителите по ИТ и директора могат да напишат адекватен план за развитие и то за 2 години напред. Всички останали изказвания са меко казано „въздух по налягане“!
      За съжаление в повечето училища учителите просто гледат да изкарат още една година и никой не прави планове за бъдещето. А директорите най-често просто нямат никакви визия и оригинални идеи и често се хвърлят като овце, когато някоя фирма им предложи някакво решение без да помислят колко адекватно е то и дали наистина има полза за тяхното училище.

      • Светославе,
        Съгласен съм напълно със становището ти, че една фирма няма как да си изсмуче от пръстите концепция за развитие на ИКТ в едно училище без да го познава. Нещо повече, много фирми (повечето) не могат да предложат това, даже и да получат адекватна информация от училището (това също съм съгласен, че е проблем). Действително повечето фирми гледат само да продадат нещо и не ги интересува дали ще се използва след това. За целите на продажбата се обещава всичко и се лъже яко и безогледно, това е сериозен проблем в бранша. Мисля, че и ти имаш опит в тази насока, въпреки че не си признаваш. Аз твърдя, че моята фирма не подхожда така. Обещаваме това, което наистина можем, а можем доста за българската действителност (разбира се не всичко), колкото за училище сме повече от добри.
        Според мен, ти си контактувал предимно с чисто търговски фирми без технически беграунд, затова имаш такова мнение и то сигурно почива на собствен негативен опит с някои фирми.
        Колкото до това, че трябва да се уважава чуждото мнение, да съгласен съм, само че това мнение трябва да е аргументирано с факти, не да си говорим като „специалисти“ от вида („аз ти казвам като специалист и ти си длъжен да вярваш“!). Абсолютно съм за принципа „Око да види, ръка да пипне“. Сега бранша ни (не само той) се е профанизирал и много „специалисти“ се изказват, което не е сериозно и професионално. Ние не сме от тия и можем да го докажем. Нищо не е случайно, тръгнали сме от техниката към бизнеса поради ситуацията в страната 1990г., не сме самодейци. Живота ни среща всеки ден с различни смешници, които ни се правят на колеги. Има и друг вид „специалисти“ служители на чужди фирми, които като такива се смятат за компететни по рождение и не само ръсят глупости, а и се опитват да ни управляват. Но това е друга тема!
        Ако искаш тук или другаде да обсъдим нещо по същество, аз съм отворен за всякакви дискусии. Ако стане ясно, че греша в нещо, ще си призная и ще се извиня, но искам аргументи и доказателства за всичко. Същото може да се очаква и от мен.
        И не забравяй, мнението на техническа тема, трябава да почива на сериозен опит и познание, не става дума за политика или изкуство, всичко е еднозначно и подлежи на проверка. Точно това ми хареса на времето и затова станах инженер, а не художник.

  5. Светославе,
    Ще си позволя да коментирам твоето твърдение „За съжаление в повечето училища учителите просто гледат да изкарат още една година и никой не прави планове за бъдещето. А директорите най-често просто нямат никакви визия и оригинални идеи и често се хвърлят като овце, когато някоя фирма им предложи някакво решение без да помислят колко адекватно е то и дали наистина има полза за тяхното училище.“
    Да, за съжаление наистина на много места е така. Аз бях обаче приятно изненадан, че все пак има и професиоаналисти и достойни хора, които си обичат работата и са добросъвестни. Ние попаднахме на много такива, нашите кленти всъщност са повече от 80% такива. Спомням си за един случай в Бургас, много случаи в София, много случаи в Пиринския край, в Пловдив и около Пловдив, в Стара загора, даже и в далечен Окорш -Силистренско, в Габрово и околията, Монтана и много други. Не е случаен факта, че ти като започна дискусия за терминалите попадна случайно на Александър Монов (наш клиент). В първия момент аз не се сетих кой е това, защото го знаех само по фамилия, после разбрах, че е учителя от „Хенри Форд“, който определено си разбира от работата.
    Много от директорите също имат желание да се оборудват добре и се интересуват преди да закупят нещо, а не….както правят някои. Все пак за мен е радостно, че въпреки нелеката професия на учителя, мнохо хора не са загубили човешкия си облик и се интересуват от нея. За добро или зло, нашите клиенти са предимно такива. Питат, тестват, пазарът се но спечелиш им доверието купуват.
    Колкото до „инновативаността“, с нея трябва да се внимава понеже у нас е предимно фалшива, а в едно училище когато някой „тича инновативно пред влака“ обикновенно пада под него. Някои училища, само за да се направят на инновативни си купуват от всички видове терминали и компютри и заприличват на музей на компютърнарна техника, който се поддържа много трудно за сметка на това скъпо.
    Във връзка с визията и решението, нищо не написа за МУлтипойнт? Как работи с виртуални машини? Как върви графиката и т.н.? Не, че не знам отговорите на тези въпроси, но ми е интересно твоя опит какъв е и кавко ще кажеш по въпроса, дали това което някои очакват от теб или истината?
    Моето мнение е известно, на Мултипойнт му се приписаха в БГ качества, които той няма и няма да има. Това си беше измама и много училища се вързаха.
    Хубавото е, че на някои може да им се помогне на други не. Може някои да нямат нужда от повече, но познавам няколко случая в професионални гимназии, които се чудят това чудо за какво да го използват.
    Същите случаи ги има и с ClassMate PC в СОУ!!! Да ама това е дръжкофон за 1-4 клас, какво търси там!
    Следва „креативна класна стая“, яко демонстрирана в присъствието на върло некомпететни, но високопоставени лица. Била е креативна преди години и то само за малки ученици, сега вече е деструктивана.
    „Всичко тече, всичко се изменя“, особено технологиите! Това не трябва да се забравя и т.н. чужд опит не трябва да се копира без да се разбира.
    Гледам, че и ти си планувал нещо като тази класна стая, не знам за какво ти е, но можеш по-добре да похарчиш парите на училището.
    Има нещо, което всички училища трябва да знаят. Майка Тереза не е идвала в България и няма да дойде, т.е. когато чуждите мутинационални компании започната да рекламират някаквъ продукт в БГ, това е сигурен признак, че вероятно същия е калпав и не върви другаде (ние сме нещо като чистилище). До там сме я докарали с корупционния процес, едиснвения който се развива бурно у нас!
    Така, че трябва да се мисли и то със собствената глава и всичко да се тества. На това место съм съгласен със Светослав.

    • Господин Кисьов,
      Започвам да си мисля, че вие и вашата фирма (която аз смятам за една от големите и стабилни в този бранш във България) май няма много работа щом постоянно публикувате все по-дълги и по-дълги коментари в блога ми вместо да се занимавате с клиентите си. За съжаление всички ваши изказвания много ми напомнят една приказка, която се казва „Най-хубавото птиче“. Ако не сте я чели тук (http://chitanka.info/text/8876-najhubavoto-ptiche) можете да го направите.
      Предлагам ви да ми изпратите оферта на пощата на вашите решения, а аз ще направя анализ като независима страна и ще го публикувам в блога си. Тогава може да си говорим за предимствата и недостатъците на това, което предлагате без да плюем по другите фирми.
      Между другото всички фирми, с които съм контактувал се плюят една друга вместо да изтъкват своите предимства, но вие го правите най-публично като понякога сте доста незапознат с нещата. Например, когато обяснявате, че дадена фирма продава лиценз на NetSupport Scholl, която е орязана (CCE), а тя е пълната версия.
      Относно закупеното от моето училище решение базирано на Multipoint мога да кажа, че съм напълно доволен. Не съм писал подробности, защото ми се струпаха много задачи на главата и не ми остана време за писане. Имах някои проблеми със софтуера, защото въведохме най-новите продукти в образователния процес на практика без никакво тестване. Проблемите се появиха както в кабинета с терминалите така и в кабинета със стандартните компютри и се дължаха на несъвместимости с Windows 8 и недоработка от страна на производителя. Но с труд, четене и проби всичко си дойде на мястото. През това лято смятам да премина на Windows 8.1 update. Ако желаете да разберете как използвах инсталацията от този кабинет за да обновя друг кабинет с Multipoint Server 2011 можете да прочетете това http://blog.mihaylov.bg/?p=515
      В заключение искам да ви кажа, че аз не съм представител на конкурентна на вас фирма нито лансирам такава. Опитвам се безпристрастно да правя анализ на предложенията и решенията на различни фирми, като споделям моите предпочитания към определени технологии (всеки човек има такива). Отказвам да се конфронтирам с вас и бих искал да престанете да плюете по решенията на други фирма в коментарите към блога ми. Уважавам вас и фирмата, която представлявате. Смятам, че предлагате интересно и оригинално решение, което като всяко такова има предимства и недостатъци. Ако ми изпратите оферта по пощата ще се постарая възможно най-скоро да я публикувам в блога си заедно с моят анализ и можем да обсъждаме нейните предимства и недостатъци. Надявам се при някое мое бъдещо идване в София да имам възможност да тествам вашите решения.

      • Ако допуснем, че това което пишеш тук е вярно, като например цитата:
        „Например, когато обяснявате, че дадена фирма продава лиценз на NetSupport Scholl, която е орязана (CCE), а тя е пълната версия“.
        Всеки може да погледне следния линк:
        https://docs.google.com/file/d/0B5vQgqScwv6RRHNleXRiekFjMjQ/edit
        Кой греши според теб и трябва да се извинява, защото не чете достатъчно?
        За твое сведение, таблицата е за V10,5 а ние доставяме V11.
        Както виждаш, в грешка си. Има още много неща, които не са ти ясни, но защо трябва да ти вярваме?

        • Здравейте,
          Този документ, към който сте дали връзка е просто едно сравнение между пълната и орязана версия на NetSupport Scholl и той не доказва нищо. Аз имам закупено решение с NetSupport Scholl 11 и мога да гарантирам, че това което съм купил е пълна версия. Дори съм теглил последна версия от сайта на производителя и съм тествал да я пусна на стандартен компютър с леценза, който получих. Всичко вървеше както трябва.
          Освен това, ако се използваше NetSupport Scholl CCE програмата нямаше да може да върви, когато се използват виртуалните машини, защото тя е предназначена да се използва само с Multipoint Server в терминален режим.
          И няма защо да ми вярвате или не. Просто вървете до някое училище, което е закупило решение от конкурентна на вас фирма и вижте нещата на място.
          Между другото разглеждайки миналогодишни оферти видях, че в на някои места в тях пише NetSupport Scholl CCE, но мисля, че това е грешка на този който е изготвял офертата.

          • Да, този документ сравнява двете версии. Да, V11 e пълната версия, която се инсталира на компютри или виртуални машини, докато CCE e окастрена, за да работи на Мултипойнт. Аз никога не съм твърдял друго, но погледни си текста по-горе, сега ти си променяш позицията и тази сега е вярна.
            Колкото до фирмата ми, можеш да си спокоен. Имаме достатъчно работа, просто аз съм се наработил (имам 40+ г. стаж), сега децата ми вършат оперативната работа, а и имаме достаъчно служители за това.
            Колкото до офертата, такава за терминали сме ти давали, но ти не я коментира професионално, а направи един разбор, който просто не е верен.
            Относно това, че си доволен от Мултипойнт ОК, но каква ти е базата за сравнение? От какво точно си доволен, по-кокретно и коя друга система познаваш?
            Имай предвид, че проблема с виртуалните машини при Мултипойнт не е от слабия сървър. И много мощен сървър да имаш (често някои го оферирет), Мултипойнт не се справя добре с виртуализацията, за което има много причини. ВМ под управлението на Мултипойнт означава, тегава работа (не е само мое мнение) и служи само за реклама на някаква съвместимост, реално не се използва.
            Всъщност това, което си видял в офертите за терминали , че често се пише във високия клас NSS CCE. Всъщност не е грешка, а просто се оферира нисък клас с мощен сървър и се прекръства на „висок“. Това си е шарлатания, но на много места минава.
            Колкото до решенията на нашите конкуренти, ние ги познаваме добре, имаме пълна информация, тествали сме всичко, а и познаваме принципите на работа на терминалите, така че за нас няма тайни в тази област.
            От всички доставени терминали само „Диана“ отговаря на високия клас, „Виктория“ до някъде. Всички верисии на Мултипойнт не само не отговарят, но работят тегаво. Никъде не сме видяли МУлтипойнт с виртуални машини, защото наистина не си заслужава упражнението.
            Ние също предлагаме Мултипойнт, това е нашето решение „Теодора“, то е просто и евтино, но с много скромни възможности, като всички от сорта.
            Аз също бих ти препоръчал да видиш някъде „Диана“ и да сравниш нейната работа с тая на Мултипойнт, който познаваш.
            Ако имаш път към София, чуствай се поканен. Можеш да видиш много неща и да получиш информация, която ще ти бъде полезна. Колкото до конфронтация, това са глупости. Ти си млад човек, може да те критикувам за нещо (аз съм такъв), но това не значи че искам да се конфронтирам с теб, а и не виждам за какво да го правя. Искам да те накарам да подхождаш по-професионално към нещата, което само ще ти е от полза.

          • Благодаря за поканата за посещение. Надявам се да успея да се възползвам.
            Очаквам да ми изпратите оферта на компютърен кабинет с 13+1 работни места с различните варианти, който предлагате.

  6. Предстои стартирането на трети етап на програмата „ИКТ в училище“.
    По този повод съм се опитал да дефинирам кои от допустимите за покупка устройства, къде е най-подходящо да бъдат използвани.
    Много училища са разочаровани от закупените от тях терминали, очаквали са повече и сега възнамеряват да си купят компютри. Причината за тази ситуация, е че повечето училища са получили нисък клас терминали, въпреки че са специфицирали висок.
    На някои от тях, ние можем да помогнем като сменим управляващия софтуер.
    Тези училища, които преценяват, че имат нужда от помощ, могат да контактуват с нас като ползват информацията в приложените линкове.
    В последно време, сериозно се маркетира т.н. „Креативна класна стая“, която според мен е поредната организирана заблуда за много училища, които още не са разбрали, че често пъти централно се лансират калпави решения. Това става по различни причини, но винаги има голяма доза некомпететност премесена с корупция. Това е една от причините да напиша този материал, който се надявам да прочетат много учители. Всякакви въпроси в тази връзка са ОК, ще отговоря на всички по същество.
    Моля прочетете материалите на следните линкове:

    https://docs.google.com/file/d/0B5vQgqScwv6Rb2YyQTRRVWFVMmc/edit

    https://docs.google.com/file/d/0B5vQgqScwv6RQXROTnp2bHJjOTQ/edit
    Йордан Кисьов, управител на Риск Електроник ООД

  7. Светославе,
    Мога да ти отговоря по същество и съм сигурен, че ще разбереш, че прибързваш с оценките си. Виждам обаче, че не пускаш моите писания, тогава защо да пиша?
    Ако поемеш ангажимент, че ще пуснеш написаното, ще има отговор от който ще научиш някои неща. Колкото до „плюенето“, не мисля че съм го правил. Пояснявам, когато твърдиш нещо и имаш аргументи за целта, това не е плюене, а обоснована позиция. Всичко, което съм написал мога да докажа, че е вярно. Ти обаче не можеш да направиш същото и затова минаваш на лични нападки.
    Чакам отвоя отговор дали ще ми рацензираш изказванията или ще ги пускаш?

  8. Здравейте!
    Спешно се нуждая от съвет.
    Имаме спечелен проект за таблети. Колегите искат да ги ползват в класната стая за изнасяне на уроци, което означава, че е необходимо да може да се свързват с мултимедия, да има инсталиран офис, да може да се инсталират готовите уроци към учебниците.
    Възможно ли е да се намери таблет с който да се извършват тези неща.
    Ако не е възможно дали ще е грешка, ако закупим вместо таблети лаптопи или някакви хибриди на приблизително същата цена, защото фирми ни предлагат сравнително евтини лаптопи.

    • Здравейте,
      До колкото знам няма вариант ако сте искали таблети и са ви одобрени да си купите лаптопи, но за по-точна информация питайте в МОН. Дори има вероятност, когато направят проверка на фактурата да поискат да върнете парите защото не сте купили това, което сте заявили.
      Вашият избор за таблети е следният:
      1. Купувате стандартни таблети с операционна система Android. Пазарът е залят с тях. Има много възможности и голяма разнообразие от цени. За съжаление използването им за офис работа е силно ограничено. Не можете да инсталирате Microsoft Office (но има аналози или може да използвате web версията на пакета) и електронните учебници предлагани от издателствата в България. Някои от таблетите могат да се свържат с проектор, но това е само при условие, че имат mini или micro HDMI порт (евтините нямат). Проекторът ви трябва да има HDMI порт също. За 10-15 лева си купувате преходник и свързвате таблета с проектора. Повечето проектори в училищата обаче нямат HDMI портове. Това означава търсене на преходник micro HDMI към VGA, който е много трудно да се намери. Другият начин е да свържете таблета с проектора по безжичен път, но това също трябва да се подържа от проектора. С няколко думи станаха прекалено много условия и трудности.
      2. Другият вариант е да си купите таблети (хибриди) с Windows 8 или 8.1. Нещо от рода на Asus T100. Той си работи като стандартен компютър с Windows плюс чувствителен на допир екран. За съжаление Asus T100 има само micro HDMI порт и пак ще трябва да си търсите преходници, но със сигурност ще имате по малко проблеми отколкото с Android таблетите. За съжаление цената на подобни Windows таблети започва от 700-800 лева до няколко хиляди за Surface Pro 3.
      Първо трябва да си направите сметка колко пари имате на единична бройка и тогава можете да си правите някакъв план. Аз лично бих ви препоръчал таблет с Windows.

    • Вчера научих, че има таблети на Престижио с Windows 8, които са по 500 лева. Не съм ги виждал, нито имам представа за техните характеристики. Ако ви интересуват може да ги потърсите по компютърните фирми.

    • Направили сте грешка като сте заявили таблети. Вероятно са ви подвели с т.н. „Креативна класна стая“. Дори и да намерите някакви таблети с Windows, те ще са с много ограничени възможности за приложения. Таблетите не са подходящи за стационарно използване в класната стая, защото са с малък екран, малки изчислителни възможности и т.н.

  9. Колега Михайлов ,за какво ИТК говорите когато от години кандидатстваме и не получаваме нищо от МОН.Какво обновление и какви фирми….,когато при мен още работя с компютри IBM-598 MHz cel……

    • Здравейте,
      Този проект на МОН съществува от 3 години. Първата година и ние кандидатствахме, но не ни одобриха. Миналата година ни одобриха 2 кабинета по 13 места. Тази кандидатствахме в 3 позиции: лаптопи, проектори и интерактивни дъски. За лаптопите и проекторите дадохме съфинансиране 50% и бяхме одобрени, а за интерактивните дъски 10 или 15% (не помня) и не бяхме одобрени. Като гледах списъка с одобрените тези, които са дали 50% съфинансиране или повече са одобрени, а останалите не.
      Моят съвет е в бюджета за следващата година да заложите пари за техника и при следващото кандидатстване да дадете 50-60% съфинансиране и ще ви одобрят, ако си направите и всички други документи.
      При нас положението с компютрите също беше много зле. Но през последните 3-4 години постепенно подменихме 3 от компютърните кабинети и закрихме един. Миналата година например махнахме кабинета с царските компютри, а имахме и още по-стари. След закупуването на лаптопи и проектори през тази година почти всички учители ще имат служебни лаптопи и във всички стаи ще има проектори. За следващата година планираме мобилен компютърен кабинет, който много се надявам да стане.

    • За първите два етапа по програмата „ИКТ в училище“ класирането беше само по размера на собственото участие на училищата. При първия етап се класираха училища със средно самоучастие 26%, през втория с минимум около 33/34%. Третия етап е много объркан от самия МОН, критеиите са размити (шума в системата дойде от „гастролиращия“ ИТ „директор“ Иван Иванов от Варна – едно недоразумение на същата система.
      Иван Иванов вече е „стимулиран да напусне“, но дали нещо ще се оправи на последния 4-ти етап предстои да видим. Добре е все пак, че нещо се движи и пари за третия етап се намериха, но училищата са оставени на самите себе си. Който иска да се ориентира правилно, ще успее въпреки всичко, но смутителите са много и на коректност на фирмите доставчици не може да се разчита. Въпреки всички недостатъци този подход е много по-добър от евентуална централна доставка, която по правило е по корупционна схема от 2001г до наши дни. Най-правилно би било МОН да дефинира по-добре предмета на поръчката, както и ограничителните условия за училищата и да даде право на избор на същите (както и сега, но да ги защити по някакъв начин). След което да провери по същество какво се е случило и да си направи някои изводи.
      Сега обаче се случва обратното, при този трети етап липсват каквито и да са спецификации и още по-малко ориентири кои продукти за какво стават? Дори спецификациите за двата класа терминали, дефинирани с толкова перипетии за първите два етапа са „изпаднали“ от сайта на МОН. Знае се, че при терминалите фирмите доставчици лъжат най-много. Много училища получават нисък клас за висок и са разочаровани по-късно. Така терминалите се дискредитираха и се отвори вратата за откровени безумия като „Креативна класна стая“ др. „приказки“, които само объркват училищата.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

* 1+6=?

Protected with IP Blacklist CloudIP Blacklist Cloud