Интеграция на Moodle и Office 365

Най-накрая дойде време и нашето училище да въведе Moodle като платформа за електронно обучение. Преди няколко години доста се интересувах по въпроса. Инсталирах Moodle на хостинга на училището, направих някои тестове и дори успях да го интегрирам с Microsoft Live@Edu, която услуга използвахме по това време за електронна поща. Повече по темата може да прочетете на адрес http://www.teacher.bg/Article/Details/32831. За съжаление до реално въвеждане на Moode в учебният процес не се стигна. Първо аз нямах достатъчно време да се занимавам в тази област и второ колегите ми, към които се обърнах за съдействие нямаха желание за работа по тази тема. За щастие времето минава и ситуацията се променя. Тази година директора на училището планира обучение за работа с Moodle, което ще се извърши от „Център за образователни инициативи“. От центъра по принцип правят обучението на тяхна платформа, а по-късно дават възможност да изградят такава към сайта на училището, но моите планове бяха по-различни и тук започнаха моите мъки.

Реших, че няма нужда учителите да се обучават на една платформа, а после да се местят на друга. За това направих инсталация на Moodle към сайта на училището. Хостинг доставчикът ми предлага Softaculous за инсталиране на различни продукти от известно време и реших да се възползвам от тази възможност. Истината е, че с негова помощ инсталацията на разни софтуерни продукти протича много лесно и бързо, но за съжаление аз се натъкнах на проблем. След стартиране на инсталацията получих грешка за версията на PHP. След няколко обменени писма с поддръжката се оказа, че проблемът всъщност не е там, а инсталаторът не подържа последната версия на Moodle. Беше отправено запитване към разработчика на Softaculous и след 4-5 дена проблемът беше решен, а аз направих своята инсталация бързо и лесно. Всъщност вместо да чакам можех да направя инсталацията ръчно, но Softaculous предлага много удобни инструменти за бекъп и обявяване на версиите, за това реших да изчакам.

Следващата стъпка беше да интегрирам Moodle с Office 365. Идеята на тази дейност е първоначално учителите, а след това и учениците да използват техните потребителски имена и пароли от училищната поща за вход в Moodle. Вече бях правил подобно нещо, както писах по-горе, но с по-старата услуга Live@Edu. Започнах да ровя в Интернет, за чета и да гледам клипове. Оказа се, че има няколко варианта за моите желания. Първият е на някаква американска фирма, която прави тази интеграция, но струва пари и това беше автоматично отхвърлено. Следващият вариант намерих на сайта на Microsoft. Той представлява пълна интеграция между Moodle и Office 365, като се получава пълна обмяна на потребители и права между двете услуги, като главната услуга е Office 365. В допълнение на това всички файлове на потребителите, които се публикуват в Moodle автоматично се прехвърлят в OneDrive и от Moodle има достъп до файловете в OneDrive. Този вариант много ми хареса и започнах да го реализирам. Изтеглих ръководството, прочетох го и започнах да изпълнявам стъпките по него. За съжаление някъде по средата се оплетох, а и се оказа, че има разлики между описаното в ръководството и услугите в момента. След още 1-2 опита се отказах.

Третият вариант за интеграция се базира на 2 допълващи се плъгина от сайта moodle.org. В този случай се извършва интеграция с активната директория, която Office 365 изгражда в облака. За съжаление документацията не е достатъчно пълна, плъгинът е предназначен за Moodle 2.5, а аз инсталирах 2.6. Опитах се все пак да направя интеграцията, но отново се оплетох и започнах да чета различни мнения по въпроса в Интернет. Оказа се, че това което искам да направя никак не е лесно и е доста проблемно, а и в същото време има много малко информация по въпроса.

Оставих нещата така за момента. След около седмица имах пътуване в София и направих консултация със своя колега Николай Нетов, който работи в Стопанския факултет на Софийския университет. Той ми разкара, че в УНСС са правили такава интеграция, но са се появили доста проблеми. Първоначално са пуснали всичко и то е работело, но след няколко месеца Microsoft са обновили Office 365 и връзката между двете системи се разпаднала. След много разговори с поддръжката, която се оказала в Индия, са стартирали връзката между двете услуги, но не се знае до кога. Вероятно до следващото обновяване… Николай Нетов ми предложи да си направя интеграция на ниво POP3. При нея всъщност Moodle предава проверката на потребителското име и парола на външна система, в моят случай Outlook.com, като се използва POP3. Колегата ми изпрати ми няколко връзки по темата и аз реализирах връзката между двете системи. По-долу ще опиша дейностите, които извърших:

1. На страницата Administration > Site administration > Plugins > Authentication > Manage authentication активирайте пъгина POP3 server. На същата страница по-долу полето Self registration трябва да е със стойност Disable. Още по-долу на страницата в полето Allowed email domains напишете домейна, пощите към който са разрешени за регистрация. В моят случай това е momchilov.bg. След като направите тези настройки запишете промените;

moodle1

2. На страницата Administration > Site administration > Plugins > Authentication > POP3 server въведете настройките на вашият POP3 сървър. Моите настройки можете да видите на прихванатия екран по-долу.

moodle2

Това са всички настройки, които трябва да направите. Сега вече може в Moodle да се впише потребител, който вече е регистриран в Office 365. След въвеждането на потребителското име и парола еднократно се отваря екран, където трябва да се въведат различни данни свързани с профила на потребителя, като само 3 от тях са задължителни. Възможно е тези полета да не се въведат. В такъв случай след определен период от време потребителя се изтрива.

moodle3

От тук нататък, след като сте си спестили въвеждането на потребителите, трябва да се добави учебно съдържание, което е най важното нещо.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

* 1+6=?

Protected with IP Blacklist CloudIP Blacklist Cloud