ClassDojo – интересна възможност да мотивирате учениците и да държите информирани родители им

Преди около месец, колежката ми Светлана Василева, която е начален учител и преподава на четвърти клас тази учебна година, сподели с мен своя идея. По-голяма част от нейните учениците разполагат с таблети (и често ги носят) или смартфони и тя искаше по някакъв начин да ги използваме в часовете ѝ. Честно казано погледнах доста скептично, защото това е много трудна задача. Всички устройства са различни и с различни характеристики. Ако трябва да се инсталира дадена програма предишният ден всички таблети (смартфони) трябва да са при мен за да направя инсталацията и евентуално настройките. Ако програмата изисква достъп до интернет трябва да включа таблета в училищната безжична мрежа, а тя е ограничена само за учители и служители.

Въпреки моите съпротиви отделих няколко часа за да проуча какво правят хората по света и какви програми могат да се използват. Повечето от изчетената информация се оказа абсолютно ненужна, безсмислена или неприложима в нашият случай (деца в четвърти клас). За щастие обаче попаднах на следната статия „10 free apps for teachers to use for planning and classroom management“ на Oxford University Press. Можете да я прочетете на адрес http://oupeltglobalblog.com/2013/07/09/10-free-apps-for-teachers-to-use-for-planning-and-classroom-management/.

Изчетох внимателно предложените варианти, но харесах първият инструмент наречен ClassDojo. Това всъщност е сайт с адрес www.classdojo.com, на който можете да се регистрирате безплатно като учител, ученик или родител. Основната идея е, че учителят дава положителни или отрицателни оценки (точки) на своите ученици за най-разнообразни дребни неща, които по принцип не се отразяват в дневник или бележник. Например помощ на другар, групова работа, добро поведение, наличие на домашно или говори в час, няма домашно, държи се лошо и др.

clip_image002 clip_image004

В момента, когато учителя даде положителна или отрицателна точка на ученик това се оповестява чрез два различни звука и децата в клас научават за действието. Всички тези точки могат да се виждат от ученици и родители. Най-интересната част на ClassDojo обаче е това, че всеки ученик получава аватар, който представлява чудовище. Чудовищата са много симпатични и могат да се променят от учениците, което е любимото нещо на децата.

ClassDojo3_

ClassDojo предлага приложения за учители и ученици за Android и iOS, които са безплатни. В приложението на ученика може да се виждат точките и седмична статистика, както и възможност да се променя чудовището. Това може да се направи и от www.classdojo.com, ако не разполагате с таблет или смартфон. Учителят разполага с много повече възможности – създаване на клас, добавяне на ученици към него, определяне на положителните и отрицателни точки, и раздаване на такива на учениците, използване на таймер, генериране на случаен ученик. Учителят може да генерира повече и по-подробни отчети за различен период от време, за целият клас или отделен ученик. Приложението за Android е с по-малко възможности спрямо директната работа със сайта (не съм тествал за iOS), но когато обикаляте между децата в клас е по-лесно да носите и да им давате точки на таблет или смартфон отколкото постоянно да сновете до лаптопа си.

ClassDojo4

След като се запознах с ClassDojo и неговите възможности разказах на колежката си и ѝ демонстрирах някои неща. Разгледахме и някои клипове в YouTube, разказващи за работата с ClassDojo. Тя много хареса всичко и въпреки, че се изместихме от основната ѝ идея решихме да въведем нещата в действие. Създадохме акаунт на Светла Василева и въведохме децата от класа ѝ, сменихме имената на положителните и отрицателните точки за учениците от английски на български. На следващият ден тя обясни на децата за новите неща, които ще използват и започна да раздава точки за работата и държанието на учениците.

Аз взех таблета ѝ за да инсталирам ClassDojo за да пробваме как е по-удобно да се работи. Приложението инсталирах и тествах в къщи, но се сблъсках с проблем при опит да го свържа към училищната безжична мрежа. Сградата на училището се покрива от 10 точки за безжичен достъп. Използвам различна парола за достъп до всяко устройство с дължина 50 символа, нещо от вида 71|96F{u|P“s5}+9&-(.’{)@:4W%@6x!9i!)54>W+;*+y/1_|6. След няколко неуспешни опита да въведа паролата започнах да търся решение на проблема в интернет. В крайна сметка за всяка мрежа генерирах QR код, с нейните настройки и сканирах изображението с камерата на таблета. Подробности за цялата процедура можете да прочетете на адрес http://blog.mihaylov.bg/?p=432.

След една седмица работа с ClassDojo вече бяхме натрупали известен опит и данни. Оказа се, че за учителя е по-лесно да работи на лаптопа си, но когато обикаля между децата в клас е по-удобно това да се върши с таблет (смартфон). От сайта www.classdojo.com генерирах покани за включване към него с кодове за учениците и родителите. За съжаление тези покани не могат да се генерират на български език. Решихме, че е най-добре да използваме варианта на руски език, защото най-голяма част от хората ще го разберат. Колежката ми проведе родителска среща и запозна родителите с ClassDojo. След няколко дни изпратихме, разпечатаните на хартия покани по децата. Оказа се обаче, че една част от родители не успяха да се справят с регистрацията в сайта. Събрах техните деца един следобед и за по няколко минути показах и регистрирах всяко дете, а те показаха на родителите си. След още една седмица направихме кратка анкета за да получим обратна връзка от родителите относно нашата работа, а два дни по-късно колежката ми проведе и открит урок за да запознаем, директора и колегите си с приложението. Ето и резултатите от анкетата.

clip_image009 clip_image011

clip_image013 clip_image015

clip_image017

Както може да се види отношението на родителите е основно в положителна насока. Учениците също много харесаха идеята и почти всеки ден са с ново чудовище. Оказа се, че често проверяват как са им точките или карат родителите си да го правят. Така те са стимулирани да се учат повече и да се държат по-добре.

Равносметката е, че ClassDojo разнообразява училищния живот и дава стимул на учениците за развитие. Може да се прилага от първи до 6-7 клас. Не мисля, че по-големите ще се интересуват много от чудовища, а и при тях стимулите са по-различни.

Ето и някои напътствия за работа ако решите да използвате ClassDojo. След като се регистрирате като учител вие получавате възможност да редактирате своя профил, да разгледате демонстрационния клас или да създадете свой собствен клас/класове. Настройките на профила са само няколко: обръщение, имена, снимка, поща, възможност за смяна на парола, език и времева зона. За съжаление сайтът все още не е преведен на български език, но има версии на английски, френски и руски, които покриват знанията на повечето учители в България.

Следващото нещо, което е добре да направите е да разгледате примерният клас. Можете да си поиграете с настройките за визуализация, да въведете ваши награди (точки) на български език и да разгледате отчетите. Може да добавите и няколко ученика за да експериментирате. Тук е момента да се запознаете с възможностите за избор на случаен ученик, използването на таймер и генерирането на кодове за ученици и родители. След това създайте нов клас, въведете своите ученици и започнете да експериментирате.

Ще се радвам ако споделите впечатлението си…

9 thoughts on “ClassDojo – интересна възможност да мотивирате учениците и да държите информирани родители им
  1. Преводът на български е готов и върви редактирането му според контекста. Радвам се, че го намирате за полезен. Представяне в БгЛог + ФБ-група и ресурси http://bglog.net/nachobrazovanie/post/ClassDojo–%D1%83%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5-%D0%BD%D0%B0-%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5%D1%82%D0%BE-%D0%BD%D0%B0-%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D1%81%D0%B0–%D0%B7%D0%B0-%D0%BF%D0%BE-%D1%83%D1%81%D0%BF%D0%B5%D1%88%D0%BD%D0%BE-%D1%83%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%B8

    Вижте и http://www.classcharts.com за по-големи ученици.

    • Здравейте,
      Страхотно е, че още някой използва ClassDojo, защото проуктът е много интересен. Радвам се, че вече има и превод на български, защото това ще улесни учители, ученици и родители. Мога да кажа само „Колеги, дерзайте и въвеждайте нови неща в българското образование, то има нужда от това!“

  2. Здравейте, класната ръководителка на моята дъщеря, която е във втори клас, също използва този продукт. Но от седмица, потребителите, които ползваме Клас Доджо-то на Уиндоус, спряхме да получаваме информация.Тези ползващи Андроид, нямта проблеми. На сайта на Клас Доджо няма информация, приложението да е спряно за Уиндоус. Къде би могъл да е проблема според Вас. Писах и на сайта на Клас Доджо и очаквам отговор. Благодаря Ви.

    • Здравейте,
      За съжаление не мога да ви дам никаква информация. Аз използвам Клас Доджо рядко, основно като родител и понякога като помощник на колегите ми. Аз лично не съм забелязвал някакво прекъсване в услугата.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

* 5+5=?

Protected with IP Blacklist CloudIP Blacklist Cloud