Компютърни терминални решения 2013/2014. Офертите на фирмите.

Проекта на МОН за нови компютърни кабинети се очакваше от доста време. Още в края на предходната учебна година направих различни запитвания за да съм информиран с вариантите, които се предлагат на пазара. Посетих и няколко вече изградени компютърни кабинета за да видя как работят вече изградените решения.

Училището в което работя беше одобрено за 2 компютърни кабинета, всеки по 13 работни места, един висок и един нисък клас. Моята цел с отпуснатите пари беше да направя и двата кабинета с оборудване за висок клас, а също така да спечеля по едно допълнително работно място във всяка стая за учителя. По-долу ще опиша офертите, които получих от няколко фирми.

ЦАПК „Прогрес“ ООД

ЦАПК „Прогрес“ предлагат оборудване на Dell и са златен партньор на Microsoft. В първоначалната им оферта присъстваше само вариант за кабинет нисък клас, който на мен не ми вършеше никаква работа. От друга страна цената 6100 с ДДС лева за кабинет с 12+1 работни места е страхотна. Ако сте ограничени финансово и трябва да направите кабинет с малко пари и с маркова техника за ученици до 8 клас, това е вашият избор, но не и моят.

След известно време получих и оферта за кабинет висок клас. Решението беше предложено в последния момент от Dell и фирмата няма никакъв опит в неговото прилагане. Стойността на техниката в новата оферта беше нараснала двойно до 12124 лева. След като прочетох внимателно офертата, характеристиките на терминалите и сървъра реших че това е правено специално за мен. Терминалът Dell Wyse T10 е единственият от всички предлагани с поддръжка на 2 монитора, като има и RemoteFX връзка към сървъра, има и опция за връзка по безжичен път. Сървърът разполага с 4 твърди диска свързани в RAID и 2 видеокарти, които са Windows Server 2012 сертифицирани. Единственият недостатък е, че не е упоменат модела са суича и колко порта има. Големият проблем в този случай, че сумата от почти 25000 лева беше доста над моя бюджет.

ВАЛИ Компютърс

Вали ми предоставиха 2 оферти, а след това добавиха още една след допълнително запитване. След известни разговори офертите бяха прецизирани и към тях беше добавен гигабитов сиуч на TP-LINK. Основната разлика, която забелязах спрямо предходната оферта бяха работните места. В този случай ми предлагаха 13 работни места за ученици през терминали и едно място за учителя на сървъра.

Сървъра в ниския клас е аналогичен на този предоставен от ЦАПК „Прогрес“, дори е с малко по-бърз процесор, но за сметка на това е на Gigabyte и вероятно е сглобяван в България. Общата цена на решението е 6208 лева с ДДС за 13+1 работни места.

Сървърът във високия клас обаче беше маркова машина Fujitsu Celsius R920. Той разполага с Xeon E5-2620 2.0GHz процесор, 2×16 GB RAM, 4 диска по 500 GB в RAID и две видеокарти Gigabyte nVidia GT640 2 GB. На пръв поглед всичко изглежда много добре, но ако започнете много внимателно да четете спецификациите на компонентите и изискванията на Windows Multipoint Server 2012 ще видите, че видеокартите не са сертифицирани за работа с Windows Server. Аз се разрових още по на дълбоко и не успях да намеря драйвери за тях за сървърна операционна система на сайта на производителя. Вероятно от Вали са използвали драйверите за Windows 8, които би трябвало да вървят безпроблемно.

Терминалът който се предлага в този случай е ATRUST Zero client M320. Прочетох внимателно спецификациите и в тях намерих, че връзката с локалната мрежа работи със скорост 1 Gbps и подържа протоколите Microsoft RDP, Citrix ICA, VMWare. За съжаление обаче не открих възможност за работа с RemoteFX. След запитване към Вали получих нова спецификация от производителя, където беше отразено поддръжката на RemoteFX и Windows Multipoint Server 2012. Общата цена на решението е 10490 лева с ДДС за 13+1 работни места.

След като получих първоначалната оферта от Вали Получих и покана да посетя офиса им във Велико Търново за да видя реално действащото им решение. Понеже живея и работя на 40 километра направих това посещение и за 2-3 часа имах възможност да тествам доста неща и да „въртя на шиш“ двама сервизни техника за най-различни детайли. Ето и някои от нещата, които тествах или разбрах от разговора. Техниците са тествали и настройвали системата в продължение на 3 месеца и са срещнали доста проблеми, които са отстранили. До момента не са го прилагали и нямат обратна връзка от клиентите си. Ваденето на флаш памети, което беше проблемно в WMPS 2011, е частично решено, но са нужни административни права, тоест разрешение от учителя. Не е тествана работа с интерактивна дъска или интерактивен проектор. Тествах работата на MovieMaker и Audacity и работеха безпроблемно. Тествах SplitStation на терминал. При използване на 2 акаунта на WMPS работи безпроблемно. При използване на акаунт на WMPS и виртуална машина, на виртуалната машина имаше ограничения на разделителната способност и не се използваше цялата работна площ. Тествах Windows 7 32 bit през виртуална машина и стартирах без проблеми Comenuis Logo. Правени са тестове с Windows 7 и Windows 8, а на Windows 8.1 не са.

По време на разговора разбрах, че има възможност за още един вид терминал и използване на Windows Server 2012. По-късно получих оферта за това решение, което е с по-скъп терминал с повече възможности. Това е ATRUST Thin client T60, който има по-бърз процесор, повече памет и подържа по-големи разделителни способности на монитора. Но за съжаление цената ми е със 100 лева по-висока от другия модел. Други разлики в офертата нямаше, но цената се качва до 12122 лева с ДДС за 13+1 работни места, което е прекалено много за моят бюджет.

Стемо

Училището, в което работя, разполага с един компютърен кабинет оборудван от Стемо и имах големи очаквания. Предварително се бях нагълтал с огромно количество информация за различните терминални клиенти на HP и си бях харесал T610. Стемо беше първата фирма, която се обади с предложение за оферта в училище, но реалното изпращане на документите се забави доста. След телефонен разговор ни изпратиха оферта, която за съжаление нямаше разбивка на парите на отделните компоненти и след допълнителен разговор не направиха тази разбивка.

В ниския клас фирмата ни предложи сървър HP NetServer Z230 SFF с процесор Xeon E3 на 3,4 GHz и 32GB RAM, което е доста добра машина за този клас. Изненадващото тук бяха големите 22 инчови монитори. Използваният терминал беше старият t200 с възможност за връзка по USB и LAN. Всъщност това е единствената фирма, която предлага Xeon процесор за ниският клас решения. Работните места са 13+1, но нямам отделна цена, защото офертата беше дадена за обща цена заедно с другият кабинет.

Във високия клас Стемо предлага техен сървър Perpetuum Server с процесор Xeon 6-Core, E5-2620 на 2 GHz, 64 GB RAM и 4 твърди диска по 1000 GB в RAID. Това всъщност е машината с най-голямо дисково пространство и обем оперативна памет. Тук също присъстват големите 22 инчови монитори. Разочарованието беше старият терминален клиент t200, който не подържа RemoteFX, както и липса на допълнителни видео карта/и на сървъра. Общата цена за 2 кабинета, едни висок и един нисък клас 17175 лева с ДДС за 13+1 работни места.

В последната част на офертата присъства един много интересен компонент, който е абсолютно неясен. Имам предвид думичката „крепежи“. Какво имат предвид Стемо и защо са го включили в офертата си нямам на идея.

От Стемо получих още една оферта. Тя е еднаква с решението за висок клас, но операционната система е Userful Linux. При този вариант цената с ДДС за двата кабинета е 20695 лева, което прави около 10350 лева на кабинет. От човека, който ми изпрати офертата, получих уверение, че системата работи перфектно. Дори те са учудени как може да се постигне толкова добра работа. В същото това време аз знам, че Userful Linux не работи на Xeon процесори (или поне не както трябва), и че е желателно да има до 10 клиента на един компютър, защото ако са повече има периодични блокирания. Не знам колко опит имат Стемо в прилагането на това решение, но не вярвам да е много, съдейки по нарочното забавяне на офертите.

Контракс АД

Офертите на Контракс са базирани на терминалите на nComputing, които са едни от основоположниците на евтините и достъпни терминални клиенти. Аз започнат да се интересувам от терминални решения от разработките на nComputing и съм доста добре запознат продуктовата им линия. Първоначално разработката беше базирана на собствена софтуер за виртуализация наречен vSpace, който работеше на настолна или сървърна операционна система, например Windows XP. По-късно беше добавена възможност терминалите да се свързват и с Windows Multipoint Server, но собствената технология продължава да се развива. Сега един от основните им софтуерни продукти наред с терминалите е vSpace Server, който предлага отдалечен достъп и работна среда на терминали, компютри и таблети с терминален софтуер.

В ниския клас Контракс ни предложи сървър Kontrax ProLine ESX с процесор i5 3470 3,2 GHz, 8 GB RAM, 500 GB твърд диск и операционна система Windows Multipoint Server. Той е комбиниран с 18,5 инчов монитор AOC и терминала M300. Трябва да се знае обаче, че тези терминали са малко по-особени, защото те вървят по тройки. Имаме един основен терминал, който се свързва към локалната мрежа и два подчинени терминала, които се свързват към основния. Недостатък на това решение, че трябва да си групирате терминалите по 3. Това понякога може да доведе до доста големи неудобства при разположението на работните места в компютърния кабинет. Друг голям недостатък на това решение, че мрежовата връзка на основния терминал работи със скорост 10/100 Mbps. Това означава, че мрежовата свързаност е потенциално слабо място във вашата система. Също така възможностите за развитие във времето са силно ограничени отново от ниската скорост на мрежовата свързаност. Цената за 13+1 работни места е 7737 лева с ДДС, което за мен е прекалено много за решение без перспектива. Последната точка към представената оферта беше „Изграждане на силнотокова и слаботокова система (ако не са налични)“ на сума 912 лева без ДДС. Това е доста голяма сума за окабеляване на един компютърен кабинет!

Във високият клас Контракс предлага сървър Kontrax ProLine с процесор Xeon 6 Core E5-2620 на 2,00GHz, 32 GB RAM и 4 твърди диска по 500 GB в RAID. Мониторите са 21,5 инча на AOC, а терминалите L300 на nComputing. Операционната система е Windows Server Standard, но не е упомената версия. Тук терминалния клиент е самостоятелен, а не като предходния вариант. За съжаление мрежовата връзка отново работи със скорост 10/100 Mbps, което е много малко за този клас решение. Терминалът не подържа RemoteFX, а в сървъра няма видеокарти, които да подържат същият протокол на компютъра. Цената за 13+1 работни места е 13605 лева с ДДС. Последната точка офертата отново беше „Изграждане на силнотокова и слаботокова система (ако не са налични)“, но този път на стойност 1342 лева без ДДС. Според мен някой е гледал тавана и си е мечтал, когато е писал тази сума за окабеляване. Другият вариант е Контракс да планират да опъват оптика, което за тези бавни терминали е пълна безсмислица.

Риск Електроникс ООД

От Риск ми предоставиха няколко интересни решения, които честно казано бих искал да тествам на живо за да проверя тяхната функционалност и устойчивост на натоварвания. Преди време получих покана за такава демонстрация, но за съжаление не успях да се възползвам от нея.

Предложението на Риск Електроникс в ниският клас се нарича Теодора. Сървърът е тяхна сглобка (това важи и за другите им решения) Risk Profiline i5 1000G с процесор Intel Core i5, 8GB RAM и твърд диск 500 GB. Използваният терминал е MCT MWS9943, който подържа голямо разнообразие от разделителни способности и мрежова връзка със скорост 1 Gbps. Недостатък на терминала е, че разполага само с 3 USB порта, тоест като свържете мишка и клавиатура ви остава само един свободен порт. В офертата на Риск е описано, че терминалът работи с протокол RDP 7.1 с RemoteFX функционалност, но на сайта на MCT Corp. няма данни за такава функционалност. Мониторът е с размер 18,5 инча. В офертата не е включен мрежов суич и изграждане на компютърна мрежа. Другата особеност е, че всички цени са без ДДС. Крайната цена за 13+1 работни места е 6994 лева с ДДС. Тоест офертата е почти като тази на Контракс, но с по-добър терминален клиент.

Във високият клас Риск предлагат 2 варианта съответно наречени Диана и Виктория.

Решението Диана е базирано на операционната система Windows Server (не се споменава версия), а за виртуализацията се използва VirtualBox. Сървърът е Risk Profiline E5 1500G с процесор Intel Xeon E5-2620, 32GB оперативна памет и 4 твърди диска по 1 TB в RAID. Използваните монитори са с размер 19,5 инча. Терминалът е Sunde Diana, който дава възможност за разделителна способност до Full HD 1080p и мрежова връзка със скорост 10/100 Mbps. Това означава, че мрежовата свързаност е потенциално слабо място в тази система и възможностите за развитие във времето са силно ограничени отново от ниската скорост на мрежовата свързаност. Друга особеност на този терминал е използваният протокол. В случая той е разработка на Sunde и се нарича vPoint, и задължително изисква VirtualBox като софтуер за виртуализация. Според производителя и Риск тази комбинация ни осигурява VDI (Virtual Desktop Infrastructure). Аз не мога да коментирам производителността на предложението, защото не съм го тествал, но ниската скорост на мрежовата свързаност ме притеснява. Общата цена за това решение за 13 работни места е 10498 лева с ДДС.

Последното предлагани решение на Риск се нарича Виктория и е базирано на операционната система Userful MultiSeat Linux 2011. До преди няколко месеца фирмата не предлагаше този вариант с обяснението, че все още доработват нещата и имат разни проблеми. В първоначалната оферта към мен този вариант не съществуваше. По-късно от колега видях, че от Риск предлагат нова терминална система и се обадих за допълнителна оферта. След дълги разговори по телефона получих своята оферта, която има известен технологичен запас от към работни места. В този случай се използват 2 компютъра Risk Profiline i5 1000Gс процесор Core i5-3470, 16 GB RAM и 1TB твърд диск. По врем на разговорите решихме да използваме 2 компютъра, защото при повече от 10 клиента операционната система има периодични блокирания. Недостатък в този вариант е, че не се препоръчва да се работи на сървъра, което значи, че в кабинета си ще имате 15 работни места, но ще използвате само 13. Мониторите са същите като предишното предложение, но терминалът е Centerm C75. Той предлага 4 USB порта и мрежова свързаност със скорост 1Gbps. Сертифициран е за работа с Windows MultiPoint Server 2012 и Userful MultiSeat Linux 2011. На сайта на производителя няма описана поддръжка на RemoteFX. Тук офертата е доста по прецизирана спрямо тази на Стемо и най-важното е, че Риск са представители на Userful за България. Цената на цялостното решение 9820 лева с ДДС за 13 работни места плюс 2 служебни.

Какво да изберете

Ето и моите препоръки за избор въз основа на предложените оферти.

Ако имате намерени да използвате Userful MultiSeat Linux препоръката ми е да се ориентирате към Риск Електроникс. Това е решение за висок клас.

Ако имате нужда от компютърен кабинет от нисък клас изборът ви е много по-голям. Тук препоръката ми е към ЦАПК Прогрес, Вали или Риск. Можете да се поинтересувате и от цената на Стемо. Ако тя е приблизително еднаква с останалите най-добре е да изберете тях, заради мощният сървър и големите монитори.

Най-интересният сблъсък на оферти за мен е във високият клас. Тук мога да препоръчам решението на ЦАПК Прогрес, което за съжаление е доста скъпо. Ако сте ограничени откъм средства се ориентирайте към решението на Вали.

Сравнение между офертите на фирмите

В следващата публикация на тази тема ще опиша какъв е моят избор, като до тогава ще имам и реални впечатления от работата на системата, защото инсталирането при мен ще е след 9 дена.

21 thoughts on “Компютърни терминални решения 2013/2014. Офертите на фирмите.
  1. Привет отново колега Михайлов,
    Интересно ми е какво решение избрахте и дали имате тест в „много реална“ среда (т.е. с ученици). Как мина „инсталирането“ и въобще всичко, което сметнете за интересно. Нашите 3 зали за с по 14+1 места (договора е за 40, а останалите доплатихме), 22″ монитори (избрано условие за участие) и два сървъра подържащи по 30 терминала (мах.по 45 – според фирмата). Терминалите са „Диана“, на Риск Електроник. Гледах представяне на това решение на 12 бр. едновременно възпроизвеждане на 1080p видео на цял екран. Поработих на стандартната тяхна инсталация към момента (Win7 – 32bit), държи се доста прилично, но ….. от другата седмица децата ще кажат тежката си дума. Има и доста работа, защото това което са инсталирали е малка част от това, което ни е нужно. Ще направим виртуални машини и с Win8, но май и памет ще добавяме. Сериозен тест за мен ще е инсталацията и работата със Solid Edge ST6. От фирмата са тествали решенията с AutoCad, но не дадоха прогнози дали всичко ще върви безпроблемно.

    • Здравейте, при мен реализацията е по-различна. Дайте ми 2-3 дена и ще ви отговоря по-подробно заедно с причините за избора ми.
      Единият кабинет работи реално 3 дена, а вторият един ден при стандартни часове с ученици. Вече се появиха разни дребни проблеми като работата на Mouse Mischief с PowerPoint 2013 с множество акаунти. Но това са нормални неща, защото фирмите не правят тестове в реални условия като нас.
      Предлагам да си направим едно разменено гостуване, когато е готово всичко за да видите как вървят нещата при мен. А и аз да видя вашата реализация. Какво ще кажете?

  2. Привет отново г-н Михайлов,
    Преди час се върнах от обучението за терминалните решения „Sunde“ (Diana), с което са оборудвани както Ви споменах 3 от нашите 4 кабинета по информатика. Сядам да пиша с ясното съзнание, че в сайта на нашето училище трябва да стартирам статия „практически“ през какво трябва да премине човек, в това начинание – от запознаване с условията на МОН, през офертите, търга, доставката, оборудването на кабинетите и самата работа.
    Ще пиша за всичко, което са случваше при нас, защото най-вероятно програмата ще продължи и най-важното за колегите е да бъдат информирани.
    От всичко дотук (а ние тепърва ще се учим) разбрах, че е много важно отношението на фирмата да бъде коректно, а техническите лица и търговците – добронамерени. За първи път към нас не се подходи с онова присъщо на „големите компютърджии“ отношение, което всеки „поузрял“ учител е изпитвал. Тук ние сме уцелили 11 (има го в спортната стрелба). При досегашните контакти към нас имаше невероятна добронамереност и се надявам течение на времето, когато досаждаме с проблеми и въпроси, тя да не се промени.
    Сега за залите. Две ги пуснахме през седмицата (14+учител) и имам 5 дневни наблюдения. Засега всичко е „цветя и рози“ т.е., оставих всяка от групите по 20 мин. свободно да се занимават в администраторски акаунт. Както очаквах веднага“надушиха“, че могат да инсталират и ….. се започна едно „ровене“, сваляне, гледане на клипчета, флаш игрички и познатите до болка на всички Facebook и Skype. Радвах им се, но внимателно наблюдавах реакциите. Търсих думите „цепи“, „бъгна“ и „крашна“, както и оплаквания – такива нямаше. В стандартната работа проблеми не срещнах.
    Вече съм направил всички ъпгрейди на „златния имидж“ от който ще клонирам. Смених Office 2010 с 2013, качих KMplayer, кодеци, Logo, Solid Edge ST6 (student license), free WebSiteX5, Microsoft Security Essentials и направих потребителски акаунти. Следва „клониране“ и настройка за 30 мин. на виртуалните машини и от понеделник сме на пълни обороти.
    Оказа се, чe „снимките“ на дадено състояние на виртуалната машина се прави и възстановява за секунди, което дава възможност за използване на даден кабинет при обучение на деца и при курсове. Пренастройката се прави буквално за 30 мин.
    Сега и малко за „това не ми хареса“.
    За тез 5 дена не ми харесва това, че все още търся сериозен недостатък. Моят „учител“ казваше, че ако дадена програма работи безпроблемно, значи нещо …. не е в ред. Бих казал обаче, че ако имаше голям недостатък, той вече щеше да се е проявил и да ме е подразнил.
    Има и друго. Човек винаги слага „на кантар“. Започнах представянето на терминалите пред децата с 3-те основни предимства:
    1. „Ужасяваща тишина“ – при нас сървърите са в телефонната централа, а кабинетите на втория етаж
    2. Консумация на електричество – цифрите при 4 кабинета, (7 часа на ден и 1 учебна година), спрямо стандартните решения с настолен компютър са стряскащи
    3. Цена и поддръжка – при нашето решение (1 сървър – 30 терминала) е около 1/2,5 в полза на терминалите.
    Ясно е, че при такова „снежно бяло“, черно петънце трудно се забелязва и се „преглъща“.
    Сега г-н Михайлов искам и малко да Ви опонирам. Прочетох в статията като недостатък това, че решенито „Диана“ се осъществява през LAN 100 mbps. Това е достатъчно за тези терминали и е безкрайно удобно при съществуваща мрежа в даден кабинет (всеки има изградена такава). Представям си какво би станало ако към сегашния момент се опитаме да преминем на гигабитова връзка. В нашето училище имаме готовност (връзките до отделните външни точки са оптични, а на входа сме с гигабитова медия и switch), но всички останали устройства инсталирани „на парче“ през годините са 10/100mbps. Все пак сме училище и думата „пари“ много пъти е синоним на „откъде“. Добре, че по тези програми имаме възможност да обновим техниката и да не си „гледаме в краката“ при подмятания на учениците.
    Г-н Михайлов, наистина съм решил на нашия сайт да започна поредица статии, в които да описвам всичко над което съм си „блъскал“ главата, защото „подводните камъни“ са наистина много. Решил съм да снимам и да качвам клипчета за всичко, което описвам. Ще бъда благодарен при желание да се включите паралелно с Вашето „терминално ежедневие“.
    Утре съм в „даскалото“ да стягам „физически“ кабинетите, докато останалото ще си го свърша от нас в хоризонтално положение.
    Колкото до отправената покана от вашия пост – винаги сте добре дошъл при нас.
    Избягвах да пиша училището, защото не забелязах по блога да изписвате къде преподавате (в нета Ви има 😉 ), но тъй като отправям покана е коректно да напиша къде „сме ние“. Ако противоречи на някакво правило, редактирайте.

    инж. Александър Монов
    Професионална гимназия по транспорт и енергетика „Хенри Форд“ – София
    http://www.pgtehford.com
    Колкото г-н Михайлов до

    • Здравейте,
      Радвам се, че сте доволни от новите си кабинети.
      Да ви обясня какви са моите задръжки пред решението на Риск. Като начало ще цитирам следното: „мрежовата свързаност е потенциално слабо място в тази система и възможностите за развитие във времето са силно ограничени отново от ниската скорост на мрежовата свързаност“.
      Вашата мрежа работи на 100 мегабита, това е скорост на връзките между терминалите и към сървъра. Тясното място се намира между суича в кабинета и сървъра ви. Ако в момента няма проблем с тази връзка то вероятно в бъдеще ще се появи, защото там скоростта практически е около 50 мегабита, тоест под 10 мегабита на клиент. Пробвайте да направите трансфер на няколко големи файла между терминали, свързани към различни сървъри и по същото време да имате работещи ученици и вероятно претоварването ще се покаже.

      Приветствам идеята ви да споделяте вашите терминални неволи и се радвам, че поне още един човек се мъчи да прави трудни неща в системата на училищното образование. Ще чакам публикациите ви с голям интерес.

      • Привет отново,
        Уточнявам, че мрежата на нашето училище е обособена на самостоятелни нива зад рутери (дирекция, канцелария, лаб.корпус и т.н.), общо над 140 „абоната“, с около 13 рутера. Външната свързаност до отделните точки е оптика (гимназията е на огромна площ), вътре в корпусите – UTP. Стратегията още в началото беше самостоятелност на отделните звена донякъде и с цел защита, поради наематели на помещения свързани като „абонати“ през мрежата на училището. Споменах, че всичко се развиваше в течение на дълъг период, като нивата се изграждаха постепенно. Оказа се, че правилно или не взетото преди повече от 14 г. решение работи. Идват фирми и чертаят „супер защитени мрежи“ и невероятни решения, но накрая винаги става дума за солидни инвестиции.. Някак си всички забравят, че сме УЧИЛИЩЕ и финансирането не е като на мощни частни фирми.
        В контекста на гореизложеното е и свързаността на 4-те ни компютърни кабинета. Те са свързани в „самостоятелни мрежи“ (x 2 кабинета), като към всяка от тях е свързан и компютъра от хранилището на преподавателите влизащи в тези зали.
        Всеки от сървърите си по една такава мрежа с два кабинета „зад рутер“, което прави невъзможно свързване на терминали от различни сървъри. Към момента не сме изпитвали нужда от обединяване на залите по информатика в обща мрежа, но когато постепенно преминем на гигабитова свързаност, тогава може би ще го направим. Дотогава терминалните решения ще са развили сериозно технологията си, а ниската цена ще помогне за подмяната им дори и с тези от още по-висок клас. Сървърите имат достатъчно възможности за ъпгрейд, така, че засега съм спокоен.
        Времето ще покаже, но терминалите са пътя.
        Винаги съм опонирал на преподаватели по други дисциплини, недоволни от техника или временно падане скоростта на връзка с Интернет. Те не са наясно, че решенията в големи фирми са терминални, а Интернет достъпа е строго регламентиран. Там дори лична поща нямаш право (или не можеш) да провериш.
        В това отношение съм доволен, че към момента мога по LAN, с терминални решения от едно място (телефонната централа) да обединявам отдалечени единични компютри по хранилища и лаборатории.
        Към момента обаче да поработим и да изчакаме – децата ще си кажат „тежката“ дума. Ако с тях нещата вървят, с учителите съм сигурен,че няма да никакъв проблем 😉

        • Кофти е положението при вас с мрежата. Между другото това е положението в доста училища в България, защото всичко е правено на парче.
          При мен мрежата е една. Имам 2 интернет доставчика свързани към един рутер, който балансира връзката (TP-Link TL-ER5120). След това 4 компютърни кабинета (3 от тях базирани на терминали), 30 лаптопа и 20 административни компютъра. Към тях могат да се добавят лични лаптопи на някои от учителите. Безжичната мрежа се покрива от 10 точни за достъп. Допълнително има наложено филтиране на интернет трафика, което важи за всички, от ученик до директор. При мен също площа на училището е доста голяма, но постепенно всичко е изградено. Планирам и още разширяване.
          За новите кабинети използване стара мрежа. В единият е на 10 години, а в другия на 6. Само пуснахме няколко нови кабела и смених сучовете с нови на 1 гигабит и всичко тръгна като песен. В момента рутера, кореновия суич и кабинетите ми с терминали работят на 1 гигабит, останалата част на 100. Очаквам до 1-2 години постепенно да подменя и нея.

    • Здравейте, ако имате предвид документа, който се изпратили до директора на училището преди известно време, той не е публикуван. Напишете го като коментар и ще се появи. Ако говорите за нещо друго вероятно коментара не е публикуван успешно. Опитайте пак.

      • Не нямам предвид такъв документ, а точно коментар изпратен в събота 18.01.14г.

          • Относно задръжките към нашето решение и по-точно „ниската скорост“ 100Mbps на терминалния клиент.
            Ефективаната скорост на обмен се определя от две неща:
            1. Протоколът на обмен (по задание трябва, във високия клас, да е оптимизиран за графика и видео); 2. Възможности на физическата линия за обмен (това, което ти коментираш).
            ТК Диана има свой собствен протокол vPoint, който наистина е оптимален за графика и видео и непрекъснато се подобрява. По тази причина, Диана работи добре и със старата инфраструктура, която е на 100Мbps., желателно е, разбира се, uplink към сървъра да е на 1Gbps.
            За разлика от Диана, Multipoint и Userfull работят прилично и то, с доста по-малки възможности от Диана, само на 1Gbps. При 100Мbps и двете решения не работят добре (мига маркера и т.н.). Причината за това е, че те са базирани на евтини ТК предвидени за работа с Multipoint. Тези ТК поддържат един сравнително слаб протокол наречен RDP loop back. Този протокол е свързан историчерски с развитието на Multipoint, който първоначално е използва за комуникация през USB, а по-късно прераства в USB over LAN. По тая причина протокола е бавен и ефективната скорост на предаване е силно зависима от физическата среда. В userfull са взети някакви мерки за подобряване на бързодействието (на програмно ниво), но евтиния ТК и неговия протокол, няма как да бъдат заобиколени. При Диана, нещата са съвсем други, тъй както ТК така и протокола са продукти на една и съща фирма. Производителят е направил тази разработка, отклонявайки се от стандартите наложени от МS, като е създал един нишов продукт, който има качествата на системи от по-висок клас, а ценово е подобен на Multipoint и userfull. Точно това е силата на Диана!
            В света на MS решенията на ниво Диана и по-добро са реализуеми, но с други апаратни и програмни средства и на други цени. Добрият протокол за графика и видео в света на MS е RDP 7.1. (Remote Fx) или по-нов. Той обaче се поддържа от тънки (не нулеви) клиенти в момента, които са и по-скъпи от клиентите за Multipoint. Виртуализацията се извършва под Hyper-V, но изискванията към сървъра и особено към задължителното в случая GPU са сериозни (виртуализира се не само централния, но и графичния процесор). Това решение е добро, но трудно може да бъде побрано в бюджета на училищата, по-скоро няма как да влезе в него. По тая причина някои фирми, една от които ти препоръчваш, правят свободни съчинения на тема „висок клас“, но противоречията в офертите им са толкова много, че искрено се съмнявам, че това което оферират има нещо общо с реалната доставка.
            Познавам предложената от теб фирма ЦАПК „Прогрес“, както и нейния управител (мой набор). Те оферират решение на ДЕЛЛ, което е класическо по каноните на MS и съответно не са продали нищо (скъпо е).
            Другата фирма, която препоръчваш като евтин вариант, просто лъже училищата, че предлага системи от висок клас. Имам представа от къде ти се дават такива идеи, но това не е правата вяра, да знаеш от мен!

            Jordan Kissjov PhD
            CEO
            Risk Electronics Ltd.

          • Господин Кисьов,
            Вашето предложение със сигурност има предимства и недостатъци, както и офертите на всички фирми. Аз проучвам пазара от пролетта на миналата година за да знам какво да правя, когато дойде време за проекта по ИКТ и съм доста добре запознат с предложенията за терминални решения в България. За съжаление докато правех проучванията по фирмите всяка от тях плюеше по някоя друга по някакъв повод (някои по повече от една).
            Бих желал да тествам вашето решение за в бъдеще за да се уверя на практика в неговите предимства и недостатъци. Надявам се това да стане някой ден.
            Имайте предвид, че тук споделям своите идеи и възгледи и те в по никакъв начин не са повлияни от някоя фирма – Стемо, Вали, Риск, Контракс или Прогрес. Ако вашето решение е наистина добро ще се развие и ще просъществува, ако не ще загине. Само времето ще покаже това.
            Между другото вашето решение има едно друга възможност за развитие. Това е разпределеният компютърен ресурс. Би трябвало ако използвате Microsoft HPC Pack 2012 сравнително лесно да създадете разпределена компютърна система.
            За съжаление основната слабост на вашето решение както писах и на колегата е следното: „мрежовата свързаност е потенциално слабо място в тази система и възможностите за развитие във времето са силно ограничени отново от ниската скорост на мрежовата свързаност“. Това нещо много лесно се проверява чрез елементарен трансфер на големи файлове по мрежата и едновременна работа на терминалите. Може би в следващият терминал, който ще използвате тази слабост ще бъде избегната.

  3. Опитах отново, но явно няма как такива като мен да пишат тук. Също като в teachers.bg някой, който няма понятие от техника, трябва да разреши. Няма да Ви притеснявам повече, правете реклама както Ви е поръчано!

  4. Светославе,
    Как ще се развие Диана или друго решение в бъдеще можем само да гадаем. Как виждаш нещата сега? Ти си направил своя избор, представи го тук. Обоснови се, кое ти харесва кое не? Става въпрос за техника, не за изкуство, така че всичко написано може да се провери. Аз имам много съмнения относно решението, което си избрал, но ще се радвам ако ти с опита си ги разсееш. Колкото до Диана, ние имаме над 2000 инсталирани терминала в училищата само от тоя тип. Няма друго решение от високия клас (по МОН) с толкова инсталации, така че лесно може да се получи информация кое как работи. Ако познаваш други решения от този клас, представи ни ги, но нека да са от реално предлаганите на пазара и по джоба на „ИКТ в училище“. Колкото да плюенето между фирмите, не знам кой как го разбира, но то не променя същността на проблема? Факт е, че масово се продава нисък клас във високия. Някои фирми печелят добре по този начин, но това си е измама, или ти не мислиш така? И в момента повече от 80% от училищата искат да купят „терминали за видеоинтензивни приложения“ (висок клас по МОН), а всъщност купуват нисък клас, защо става така? Някои твърдят, че „директорите знаят какво им трябва, купуват точно това и си носят отговорността“. Вярно ли е това твърдение? Как мислиш? Как трябва да се държиме ние фирмите? Редно ли е да се спекулира с незнанието на училищата и те да бъдат лъгани по най-безобраен начин? Трябва ли тази дейност да остане ненаказана?

  5. Здравей Светославе,
    Мина около месец от момента, в който избраното от теб решение би трябвало да е инсталирано и работещо. За съжаление не си го описал тук и можем само да гадаем защо? Аз на свой ред се опасявам, че избраното решение на Вали, няма да отговори на очакванията ти по следните причини:
    1.Терминалните клиенти Atrust M320 (ВАЛИ), Т200 ( Стемо, който те „разочарова“ и Centerm 75 (РИСК – „Виктория“) са еднакви на базата на SOC SMSC UFX6000.Това са евтини ТК за Multipoint, поддържащи RDP loop back (USB over LAN) протокол (вж. по-горе мой текст), който е бавен и неподходящ за графика и видео.
    2. Поддръжката от Atrust М320 на „Microsoft RDP, Citrix ICA, VMWare“ си е откровена лъжа, няма такова нещо.
    3. Нито един от тези клиенти няма нищо общо с Remote FX (min. RDP 7.1), т.е. бил си просто излъган. Фукционалност Remote FX, в момента, се поддържа само от някои „тънки“ (не „нулеви“) клиенти, които са значително по-скъпи.
    4.Оферираната в решението видеокарта nVidia GT640 2GB е от нисък клас, а не от клас „ATI Firepro“, съгласно изискванията за системи под Hyper-V, т.е. виртуализацията на GPU е твърде съмнителна.
    5. Оферираната версия на софтуера NSS CCE върви само в режим „терминал сървър“, т.е. „нисък клас“, защо тогава се оферира за висок?
    Като имам в предвид изложеното, съм сигурен че:
    – избраната от теб оферта няма как да отговаря на изискванията за „висок клас“ на МОН;
    -ако терминалните работните места хипотетично се пуснат да работят във VDI режим, то ми е трудно да си представя, че ще работят добре, а и колко ли терминала ще се поддържат от един сървър?
    6. Колкото да бъдещето на Multipoint, съмнявам се че има накъде да се развива. Причината е тревиална, това е система замислена като евтина за продажба в т.н. „трети свят“ и носи свойте недъзи по рождение (USB over LAN например). Може, разбира се, нещо да се подобри в детайлите на решението (като например възможността за няколко ВМ с цел постигане на някаква съвместимост), но то е „затапено“ отгоре от професиoналното решение на Майкрософт на база Hyper-v, Windows Server, Remote FX и т.н. Това решение, без съмнение, е добро и ще се развива във времето. То позволява „икономия от мащаб“, но мащаба на българските училища е такъв, че няма как да се побере в бюджета им.
    Светославе, нашият избор да предложим „Диана“ като решение от „висок клас“ (МОН), не е случаен. Преди да стигнем до това решение, сме извървяли дълъг път за подбор на ТК, протокол, сървърна конфигурация и т.н. В крайна сметка стигнахме до продукт, който има изключително добро съотношение цена/качество. Не е случаен факта, че по-добрите ситеми са значително по-скъпи, а малко по евтините, са много по-слаби.
    За твое, а и наше, съжаление ти направи грешен избор. Причината за това си е в теб, защото се предовери на служител на наистина велика фирма, но без технически познания и неясна друга мотивация.
    Като много по-стар колега бих те посъветвал, ако искаш да се изградиш като добър инжинер в бъдеще, да не залагаш на съмнителни авторитети, а да поставяш всичко на съмнение. Принципа „Око да види, ръка да пипне“ е отдавна утвърден и един от малкото работещи даже и в БГ. Когато говорихме първобначално с теб ти гордо заяви „Харесвам Мултипойнт“, което не крия, че ме очуди (на твое место бих харесал някоя девойка), но щом казваш, не дадохме оферта защото Мултипойнт и “висок клас” са две неща, които взаимно се изклюват! Едва по-късно ти се обади и поиска всички възможни оферти, явно за целите на „анализа“, вероятно са ти поръчали така. Този „анализ“ обаче, беше с предварително избрано грешно заключение – „Мултипойнт е над всичко“, да ама не е така!!!
    Бъди здрав!

  6. Ситуацията при мен: кабинет с 15 терминала М300 (firmawre 2.0.54) и сървър Win2008 Server/ i5, vSpace 6.9. Имаме сериозен проблем с визуализацията на анимация на елементи в PowerPoint, дори когато се ползва само един терминал. Също така превъртането на страница с много картинки е на ленти. Смятам да обновя firmware-а до 2.1.1.1 и vSpace-a до 7.1.3 за да видя дали ще има подобрение.
    Въпроса ми е дали има друг начин, алтернатива на vSpace, или каквото като софтуер е необходимо за да заработят нещата по-гладко?

    • Всъщност проблема с анимац. ефекти е при PowerPoint 2013, докато при 2010 нещата са ОК.

    • Здравейте,
      Не мога да ви дам сериозна консултация относно терминала M300, защото не съм работил с него. Мога да ви препоръчам 2 неща:
      1. Обърнете се към фирмата, която ви го е продала. Тя може би ще реши проблемът ви;
      2. Обновете всичко до възможно най-новите версии. Става дума за сървърна ОС, vSpace, фърмуер и офис пакет.
      Също така е добре да имате гигабитов суич в кабинета.

      Алтернативата на vSpace е да ползвате Windows Multipoint Server. Ако не се лъжа терминала М300 се подържа само с допълнителни драйвери без нужда от vSpace. Ваканцията в момента е идеално време за тестове.

  7. Здравейте! Предстои ни оборудване на компютърен кабинет и трябва да изискаме оферти от фирми преди кандидатстване по проекта. Училището ни е малко и се нуждаем от 12+1 работни места. Искаме да използваме много електронни ресурси и Офис 365. Към кои фирми да се обърнем?

    • Здравейте,
      Много късно видях въпросът ви. Фокусът тази година е върху безжични мрежи и кандидатстване за компютърен кабинет едва ли би било одобрено.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

* 4+1=?

Protected with IP Blacklist CloudIP Blacklist Cloud