Предимства и недостатъци на компютърен кабинет Windows MultiPoint Server 2011

Windows MultiPoint Server е Windows Server-базирана операционна система, която използва технологията Remote Desktop Services за да реализира множество независими работни места на един компютър. Или казано по друг начин на един компютър работят множество потребители като споделят неговите ресурси. Всеки потребител има собствена мишка, клавиатура, монитор и устройство наречено терминал (тънък клиент). Този терминал разполага с портове за видео, звук, мишка и клавиатура, няколко свободни USB порта за свързване на разнообразна периферия. Връзката между тънкия клиент и сървъра се осъществява чрез USB кабел или по локална мрежа, в зависимост от портовете с които разполага и разстоянието между устройствата.

През изминалата година в различни училища в страната се направиха доста кабинети, които използват тази технология. Аз имам интереси в тази област от около 2 години и половина и съм тествал няколко различни решения. През 2012 година в училището, където работя беше изграден кабинет с два Windows MultiPoint сървъра и 13 терминала. Общо 14 места за ученици и 1 за учител. Кабинетът е обзаведен и оборудван от Стемо – Габрово с 2 компютъра HP Compaq ms6200 MultiSeat SFF PC и 13 терминала HP t200.

В следващите редове ще се опитам да обобщя предимствата и недостатъците на тази система от моя гледна точка.

1. Цена на придобиване. Фирмите, които предлагат терминални решения в България, а и по цял свят, изтъкват като най-голямо преимущество по-ниската цена. Аз обаче поисках оферти за кабинет с 15 работни места от няколко различни фирми и се оказва, че цената на работно място е приблизително една и съща. Това се получава, защото при терминалните решения има скрити цени, които ще обясня по-късно.

2. Цена на експлоатация. Терминалните решения използват много по-малко ток, защото в един кабинет работят само 2-3 компютъра, които изразходват стандартното количество електричество и множество терминали, които най-често са с консумация от около 5 вата. От наличието на по-малко компютри в кабинета веднага намалява и шумът издаван от тях, а в днешно време това е доста важно.

3. Разгръщане на оборудването. По принцип разгръщането на оборудването в компютърния кабинет би трябвало да е по-бързо и лесно, защото има само 2 компютъра. Но освен тях трябва да се разопаковат, поставят и свържат и терминалите с мониторите, мишките и клавиатурите за всичките работни места. Тънките клиенти трябва да се свържат и към сървъра, така че има доста кабели за разпъване. Ако сте избрали връзката между терминалите и сървъра да се осъществява по USB (което според мен е за предпочитане) локалната мрежа е много опростена. Трябва само да се свържат само 2 компютъра и е желателно това да стане чрез едногигабитов суич. Цената на 4 или 5 портов 1 Gigabit switch е около 50-60 лева. При мен дойде техник от Стемо да сглоби обзавеждането и да монтира оборудването, което му отне около 2 дена при условие, че му помагах за някои неща от личен интерес.

4. Операционна система. Windows MultiPoint Server 2011 е изграден на основата на Windows Server 2008 R2 SP1. За потребителите изглежда все едно работят на Windows 7. Лесно забележимите разлики са липсата на джаджи и Aero интерфейс. Опита ми сочи, че повечето потребители не усещат съществена разлика в интерфейса. Управлението и настройката на операционната система е малко по-сложно от Windows 7 и изисква по-задълбочени познания. Windows MultiPoint Server 2011 има само 64-битова версия, което може да доведе до невъзможността да работят някои по стари 32-битови програми. Не е възможно да се стартират 16-битови програми, което може да е доста голям проблем в някои случаи. Предлага се възможност всеки потребител да работи с различен езиков пакет, като има и български. Аз предпочитам компютрите в училище са с английски интерфейс за да могат учениците да учат и английски език в часовете по Информационни технологии.

5. Инсталиране и настройка. Сървърите идват с предварително инсталирана операционна система. Техникът, който инсталира цялата система прави някои допълнителни настройки спрямо вашите желания и създава потребителските акаунти. След него цялата система се предава в напълно работещ вид. Ако използвате някакви нестандартни настройки трябва да ги направите на всеки един потребителски акаунт. В моят случай това бяха 15 потребителски акаунта плюс няколко административни. Наложи ми се да поставя икони на работния плот, да стартирам всички програми, с които се работи, да настроя търсещите машини и началните страници в браузърите. Това трябва да се направи на всяко една работно място и отнема доста време. Когато имам кабинет със стандартни компютри аз инсталирам и настройвам един компютър, а след това с помощта на Symantec Ghost размножавам операционната система заедно с всички програми и настройки на останалите компютри. За мен Windows MultiPoint Server не донесе по-бърза настройка и инсталиране, а може би ми отне повече време.

6. Програми. Когато започнете да инсталирате различни програми на вашият сървър започват да изкачат и различни проблеми.

Първият проблем при мен беше с антивирусната програма. Понеже операционната система е сървърна стандартните безплатни решения като AVG Free, Panda Cloud, Avira Free и други подобни не работят. Нужна е специална сървърна антивирусна програма, която също струва пари, между 300 и 500 лева на година. Този проблем обаче може да бъде преодолян. Първоначално инсталирах Rising Antivirus Free Edition (RAV Free), но не работеше стабилно и го махнах. Инсталирах Microsoft Security Essentials, която не е предназначена за сървъри, но се инсталира и работи без проблеми. Недостатъкът е, че не можете да разчитате на никаква поддръжка от страна на производителя. Има още 1-2 безплатни антивирусни програми, които могат да работят на сървърна операционна система, но изборът е много малък.

Вторият ми проблем беше невъзможността ми да инсталирам 16-битови програми, защото Windows MultiPoint Server е 64-битова операционна система и не позволява работа на 16-битови приложения. Оказа се, че не мога да използвам Comenius Logo, както и някои други мултимедийни продукти предназначени за начален курс. Опитах различни варианти с използване на виртуални машини, но за момента нямам работещо решение за този проблем.

Друг проблем свързан с програмите беше при инсталацията на Google Chrome. Този браузър не се инсталира както всички нормални програми в папката Program files, а в C:\Users\Sudent\AppData\Local\Google\Chrome\Application\chrome.exe. Това съответно изисква отделна инсталация за всеки потребителски акаунт. На мен това ми дойде малко в повече и просто се отказах от този браузър, още повече че вече разполагах Internet Explorer, Opera и Firefox.

Не успях да стартирам и Turbo Pascal, който се използва в часовете по информатика. Решението беше да се замени продукта с Free Pascal, като така се освободих от нуждата да инсталирам кирилизатор за интегрираната среда.

При мен се наложи по средата на учебната година да обновя от Office 2010 към 2013. Инсталирах новият пакет само на 2 места и всички работни станции разполагаха с него. За разлика от това в обикновеният компютърен кабинет ми се наложи да правя инсталация на всички компютри. Обновяването на операционната система и използваните програми също е много по-бързо поради по-малкият брой компютри.

7. Използване и управление. Използването на Windows MultiPoint Server е безпроблемно за учениците и с много малко проблеми за учителите. Няколко пъти успях да натоваря процесора на сървъра, когато се използват тежки приложения като Photohsop, Illustrator и гледане на видео с висока разделителна способност и други подобни, но всичко работеше безпроблемно само с малко забавяне. При тези натоварваният оперативната памет (8 GB RAM) не се натовари повече от 80-90%. Лесно може да се установи терминална сесия към някои от компютрите чрез Remote desktop connection и да се извършат административни задачи отдалечено.

Стандартната програма за управление на сървърите и клиентите се нарича Windows MultiPoint Manager. Чрез него се настройват кой потребителски акаунт на кой терминал да се зарежда по подразбиране и паролите, изгасяне на сървърите, наблюдение на клиентите, забраняване и разрешаване на връзката с Интернет и други. Функционалностите на Windows MultiPoint Manager все още не са достатъчно развити, но със всяка нова версия стават все по-добри. За по-добър контрол върху учениците и по-голяма функционалност Стемо продават в пакет и HP Classroom Manager. Това всъщност е програмата NetSupport School, но с променено име и брандирана от Hewlett-Packard`. Тя дава много по-добри възможности за контрол и управление на клиентите, контрол на достъпа до интернет, забранени и разрешени сайтове, контрол на достъпа до принтери, клавиатури, флаш памети и други устройства, тестове, анкети, изпращане и събиране на файлове и още много други възможности. Classroom Manager или NetSupport School може да се използва и върху обикновени компютри и ще получите същата функционалност. За съжаление Classroom Manager добавя още пари за лицензи към крайната цена.

8. Обновяване и лицензи. Ако един хубав ден решите, че ще направите ъпгрейд на вашите сървъри трябва да добавите още RAM или допълнителен твърд диск само на 2 компютъра и всички потребители на кабинета ще получат тези допълнения. Обновяването е много по-евтино, защото го правите не на всички работни места. А ако някой още по-хубав ден решите, че трябва да подновите кабинета си трябва само да смените 2 сървъра без да подменяте тънките клиенти и мониторите, които могат да се използват 10 години без проблеми. През това време можете да подмените компютрите си 2-3 пъти. Така ще получите нов кабинет на много ниска цена. Необновяването на тънките клиенти обаче води до използване на по-стари технологии като USB 2.0 вместо по-бързия USB 3.0.

Училищата получават безплатно операционните системи за своите компютри, но това важи за Windows XP, 7 и 8. Закупуването на лицензите за Windows MultiPoint Server 2011 за 15 работни места е около 1200 лева и това е цена без софтуерна осигуровка. В момента вече е налична версията Windows MultiPoint Server 2012. Аз попитах колко ще ми струва обновяването до версия 2012 и отговорът беше нови 1200 лева. Това реално са парите за два нови компютъра или лаптопа. Моят съвет е да си купувате лицензите за Windows MultiPoint Server със софтуерна осигуровка. Така в началото ще платите повече пари, но по-късно няма да хвърляте пари на вятъра особено като се има предвид, че версиите на операционната система излизат през около година и половина.

9. Проблеми и аварии. Освен софтуерните проблеми може да се натъкнете и на някои хардуерни несъвместимости. Част интерактивните дъски и проектори не работят коректно на терминалите, по-нестандартната USB периферия също не се разпознава винаги коректно (MP3 плейъри, телефони и други). Понякога флаш памети се разпознават коректно и се отварят, но не могат да се копират или отварят файлове. Има проблем с правилното изваждане на флаш памети (safely remove hardware) и се налага да ги извадите принудително.

Windows MultiPoint Manager осъществява управлението на сървърите и клиентите в компютърния кабинет. Понякога обаче се случва така, че не може да се осъществи връзка с някой от сървърите и той не може да се управлява, въпреки че работи нормално. Възможно е проблемът да се отстрани с рестартирането на компютъра, но не винаги това дава резултат.

Понякога се случва някоя програма да блокира и това да доведе до блокиране на цялата операционна система. Налага се рестартиране на сървъра и съответно до рестартиране на половината работни места в кабинета ви. Много рядко се случва терминал да не може да разпознае мишката или клавиатурата включени към него. Решението е да извадите двете устройства и да размените портовете (това понякога се случва и на обикновените компютри).

Ако по някакво лошо стечение на обстоятелствата на единият от компютрите в кабинета изгори твърд диск, RAM, процесор или нещо по дънната платка се лишавате от половината работни места докато не бъде оправен проблема. Евентуалната повреда в твърд диск може да се неутрализира ако се използва RAID, но това означава допълнителни пари за още поне по един диск на сървър.

Ако повредата е по-сериозна и се изисква доставяне на хардуер извън България, което означава поне 2 седмици, Стемо ще ви предостави компютър за временно ползване докато трае ремонта. Това е много удобно решение особено ако повредата се случи в края на учебен срок.

10. Нестандартни решения. Вероятно на всеки му се е случвало някога в кабинета да влязат повече ученици от колкото работни места има. С Windows MultiPoint Server 2011 решението се нарича Split station. Какво всъщност представлява това? В Windows MultiPoint Manager определяте терминал да премине в режим Split station. Екранът се разделя на 2 части, във всяка от които може да се зареди и да работи отделен потребителски акаунт. Трябва само да добавите мишка и клавиатура свързани през USB хъб и получавате едно допълнително работно място. Работата по този начин не е много удобна, защото ширината на екрана намалява на половина, но от друга страна ученика получавана възможност за самостоятелна работа на компютър. Ако имате нужда от повече работни места повтаряте гореописаните действия многократно.

Работата с Windows MultiPoint Server може да се реализира не само чрез терминални клиенти. Възможно е под формата на терминали да се използват стари компютри или лаптопи. Възможно е да се използва дори таблет или смартфон с инсталиран на него клиент за отдалечен достъп. За съжаление тези нестандартни решения изискват доста умел компютърен администратор и директор, който е готов да финансира тези дейности…

Заключение. Преди да решите дали за вас е подходящо решение компютърен кабинет базиран на Windows MultiPoint Server 2011 намерете някое училище, където вече има изграден такъв. Отидете до училището и поговорете с хората, които работят с тази система, опитайте и вие, вижте как се справят учениците. Вземете различни мнения и след това решете какво да правите.

Аз смятам, че компютърните кабинети изградени на терминални решения са нещо добро. Имат предимства и недостатъци. Нужно им е още време да узреят за да станат наистина добри. Нужна е повече конкуренция между хардуерните производители за да станат терминалите по-евтини и с по-големи функционалности. Спокойно можете да рискувате и да обзаведете компютърен кабинет базиран на Windows MultiPoint Server. Моята препоръка за момента е кабинетите базирани на терминали да не е повече от половината от всичките ви кабинети. Тоест ако разполагате с 4 кабинета, 1 или 2 могат да са на терминални решения.

Бъдещето. Като гледам посоката в която се развит компютърните технологии вероятно до 5 или 10 години училищата ще разполагат със собствени малки компютърни центрове с от 2-3 до 10 сървъра. През деня те ще се използват да захранват чрез терминали работни места в училището. Извън работно време и през ваканциите могат да се използват за сложни изчисления, видео обработка, тримерна графика или да бъдат отдавани под наем като изчислителен ресурс.

38 thoughts on “Предимства и недостатъци на компютърен кабинет Windows MultiPoint Server 2011
  1. Може ли по-подробно да обясните : „Когато имам кабинет със стандартни компютри аз инсталирам и настройвам един компютър, а след това с помощта на Symantec Ghost размножавам операционната система заедно с всички програми и настройки на останалите компютри.“

      • Аз ползвам Clonezilla или DRBL за целта (като LiveCD, качено на флашка). DRBL позволява и multicast инсталация (т.е. едновременно инсталиране на всички компютри), което изглежда страхотно когато тръгне и инсталира цялата зала за отрицателно време, но е малко капризно към мрежата и не винаги тръгва. Не намирам интерфейсът на Clonezilla за сложен – в повечето случаи настройките по подразбиране са ОК и самата програма си пита всичко, което и е нужно. Ето едно подробно ръководство за нея.

        За среда за Паскал от много години ползвам Lazarus и съм много доволен от него. Работи много стабилно и с всяка версия става все по-добър.

        Иначе благодаря за полезната статия за терминалните решения! Мнението на препатили е най-ценното 🙂

  2. Много ме впечатли Вашата статия, след като и ние се сдобихме вчера с такъв кабинет и аз констатирах, че Comenius Logo не иска да тръгне и се ужасих, какво ще правя по-нататък. Казвате, че не сте намерили решение. С какъв софтуер ще работите от тук нататък с начален етап? Ние нямаме друг кабинет, старите компютри пръснахме по класните стаи.
    Поздрави, Стоянка Димова,Бургас, учителка на село

    • Наистина е трудно да се работи в начален курс без Comenius Logo. В кабинета ни с Multipoint server използвам всичко, което успях да подкарам на тази операционна система, а именно: Буквенка, Цифренка и Играчки-закачки. Можете да си изтеглите GCompris (www.gcompris.net). В този пакет около 1/3 от програмите са активни без заплащане и могат без проблем да се използват в начален курс. При нас върши добра работа за 1 клас, а понякога и за втори.
      Колежките ми, които преподават в начален курс, от тази година използват учебниците на издателство Изкуства. Към учебника за 1 и 2 клас има софтуер на издателството, който в част от часовете върши работа. Също така по някога си сменят кабинетите (другия кабинет е със стандартни компютри), за да могат и двете групи на един клас да използват Comenius Logo.
      Има вариант да използвате Comenius Logo през виртуална машина, но все още не съм намерил достатъчно лесен и бърз начин за работа в училище.

  3. C:\Users\Public\Desktop – всички икони посатвени там на сървъра са видни от всички потребители на този сървър. Не е нужно да се слагат ръчно на всекипотребител.

    • C:\Users\Public\Desktop е скрита папка т.е. първо трябва да укажете видимост на скрите папки.

      Също така, в папката C:\Users се намират акаунтите на всички потребители. Т.е. там са и десктопите им, My Documents и т.н.

      Така, че може без да ставате да им слагате шорткъти и други файлове по декстопите и MyDocuments.

    • Не ви препоръчвам да използвате C:\Users\Public\Desktop, защото ако някой потребител изтрие икона тя изчезва за всички потребители.
      Аз копирам нужните икони в C:\Users\“user name“\Desktop на всеки потребител и препоръчвам този вариант.
      За съжаление нито един от двата варианта не ви спестява стартирането на всяка програма за всеки потребител, за да я настроите. Например ако желаете да смените търсещата машина на Internet Explorer трябва да го направите за всеки създаден акаунт.

  4. Има друг тип терминални решения – използващите десктоп виртуализация. Потребителите работят с отделни виртуални машини и оттам с различни операционни системи(Windows, Linux) едновременно и независимо . Такова е решението „Диана“
    на Риск Елейтроникс. Към терминалния клиент може да се включат множество периферни устройства като принтер, скенер, интерактивна дъска и др. http://www.server.bg/bg/articles/58/

  5. Бихте ли обяснили какъв софтуер да инсталирам на лаптопи с Win 7 и XP, и съответно по какъв начин да ги свържа и приобщя, за да ги управлява MultiPoint системата. Какъв е този клиент за отдалечен достъп описан в статията? Приобщаването с LAN кабел ли става при условие, че терминалите са свързани с USB?

    • За да ви отговоря на въпроса трябва да ми обясните как управлявате в момента работните си места в кабинета. Дали използвате MultiPoint Manager или някакъв друг софтуер като NetSupport School или Netop School?

      • Ползвам NetSupport School, защото е с повече възможности, но не е проблем и с Manager-a. Ще Ви бъда благодарен какъвто и вариант да обясните.

        • Трябва да инсталирате клиентската част на лаптопите, които искате да управлявате. Няма значение как са свързани (жично или безжично). След инсталацията трябва да настроите само новите клиенти да са в същата стая като терминалите ви.
          Трябва да знаете, че NetSupport School иска лиценз за всеки инсталиран клиент, а вие вероятно имате толкова, колкото са работните ви места.

          • А бихте ли ми казали дали мога да включа едновременно USB и LAN клиенти и нужни ли са някакви допълнителни драйвери за MultiPoint сървъра, ако ще ги управлявам с менаджера? Налага се да преместя част от клиентите на по-голямо разстояние отколкото позволява USB кабела.

          • Честно казано не съм пробвал този вариант, но по принцип не трябва да има проблеми. Но вероятно ще се наложи да правите някои настройки в Multipoint Manager.
            Препоръчвам ви да пробвате да преместите един клиент и да тествате няколко дни. Ако няма проблеми преместете и останалите.

  6. При инсталирането и настройките на Multipoint server 2011 не ми работи звука. Фирмата, която отговаря за мрежата каза, че може да е от мишката и клавиатурата, но не направи нищо за отстраняването на проблема. Можете ли да ми кажете аз как да го оправя- къде да пипна- от контрол панела не става.

    • Здравейте,
      Вероятно става дума за звука на сървъра, който по подразбиране е спрян. Пробвайте да направите настройките, които са описани тук http://blog.mihaylov.bg/?p=401
      По принцип това е тествано за MultiPoint Server 2012, но би трябвало да тръгне и при 2011. Ако продължавате да имате проблеми ви препоръчвам да се обърнете към фирмата, която ви е продала решението.

  7. В нашето училище имаме инсталиране два компютърни кабинети от фирма Стемо – сървъра е HP Z620 Workstation – Intel Xeon E5-1603 4C 2.80 10MB 1066 CPU 32GB 4x500GB 7.2K NVIDIA NVS 300
    Тази конфигурация е мниго слаба защото тежки видеоприложения не могат да работят. Стигнах до извода, че причината за това е слабта видеокарта – NVIDIA NVS 300. Може ли някой да ми предложи решение с по-добра видеокарта както и цената и от къде може да бъде доставена в Бълария.

  8. Искам да споделя, че тази концепция е рационална за приложения, където са ориентирани предимно към текстообработка. В ичлищната ни програма за следващата ни учебна година е предидено изучаването на Adobe Premiere – този софтуер се използва в Бълагарската националана телевизия и изисква много сериозни изчислителни видеоресурси. Ако някой има възможност нека да се опита да проиграе някоя от версиите му на кабинет от такъв тип и да сподели с мен впечатленията си от работата му. Аз лично не вярвам тези варианти на компютърни кабинети да се справят с този софтуер – в телевизията се използват компютри с дънни платки с по два процесора в режим на паралелна работа.

    • Здравейте колега,
      Извинявайте за закъснелият отговор, но ми се струпаха много задачи на главата, а и трябваше да почета малко за вашият проблем..
      Според мен проблемите ви с кабинета са на няколко нива:
      1. Не мога да коментирам качеството на окабеляването, но не вярвам то да е най-големият проблем. Вероятно при вас Стемо са използвали терминали T200, които имат възможност за връзка по LAN и USB. Също така предполагам, че терминалите са свързани по LAN, което ограничава скоростта на 100 Mbps. Пробвайте да свържете един или няколко терминала по USB и вижте дали на тези работни места има разлика. По този начин на връзка скоростта трябва да е до 480 Mbps. Добре би било да използвате switch, който работи на 1Gbps, за да избегнете тясното място на връзката към сървъра.
      2. При положение, че говорим за нов компютърен кабинет не знам защо сте с Multipoint Server 2011, a не с 2012, който има доста доработки, нов интерфейс и работи доста по-стабилно. Още повече, че лицензите не ги плащате вие, а идват от МОН.
      3. Сървърът, който сте закупили (HP Z620 Workstation) освен, че с доста слаба видео карта има и слаб процесор, а той е най-важен. Той има само 4 ядра и подържа само 4 нишки. При мен процесорът е с 6 ядра и 12 нишки и пак има моменти, когато го претоварвам. Например, когато импортирам 4-5 минутно клипче с висока разделителна способност в MovieMaker процесорът забива на около 95% за няколко минути. Миналата година Стемо обзаведоха кабинет при нас с 2 сървъра (HP Compaq ms6200 MultiSeat SFF PC) по 7 клиента и съм тествал видео обработка с MovieMaker. Като изключим частта с импортирането обработката на видеото долу-горе биваше при 10 работещи ученика (по 5 на сървър). Но има проблем със звука. По време на обработка постоянно се чува пукане, накъсване (а понякога и нищо не се чува) и общо взето се наложи да работим само видео без аудио. Същият проблем го има и с Audacity.

      Според мен основният ви проблем е изчислителната мощ на сървъра (това е предположение дадено от разтояние). А някои от проблемите ви вероятно се дължат на операционната система и връзката на терминалите. Ако бяхме през лятна ваканция бих ви препоръчал да направите тестове с Multipoint Server 2012 и да видите как стоят нещата. За съжаление по време на учебната година е малко сложно, но можете да направите този експеримент през пролетната ваканция. Преди да почнете експериментите си направете архив на сървъра за да можете лесно да го възстановите.
      Другият съвет, който мога да ви дам е да повикате Стемо да си оправят бакиите. Ако трябва заплашете ги със съд за некачествено свършена работа, ако не са особено отзивчиви.
      Adobe Premier наистина е много тежка програма, както и дейностите, които се извършват с него. Но ако на сървъра по едно и също време работят само по 2-3 човека вероятно ще може да се прави някаква видео обработка. Но като цяло сте прав, че Multipoint Server не е решение за тежко видео обработка.

      • Случайно попаднах на тези коментари във връзка с Мултипойнт. Те са доста стари, но независимо от това се изкушавам да ги коментирам.
        Всъщност проблема с Мултипойнт системата, независимо от нейната версия е, че работи на принципа на примитивен терминал/сървър. Този вид системи не са предвидени за работа с графичен софтуер, нито с живо видео и т.н.
        Основната причина е надеждния, но бавен протокол на обмен на информацията в мрежата, които се определя от използвания терминален клиент и съответния софтуер. По тази причина никаква промяна от вида, по-добра видео карта и/или по-мощен сървър няма да помогне съществено за решаване на проблема. Физическата линия на LAN е 1Гбит/сек., но и това не помага, именно поради бавния протокол на обмен. ТЕЗИ СИСТЕМИ НЕ СА ПОДХОДЯЩИ ЗА РАБОТА С ГРАФИЧНИ ПАКЕТИ, ЖИВО ВИДЕО И ВСЯКАКВИ ПО-СЕРИОЗНИ ПРИЛОЖЕНИЯ!!!
        От всички продадени в училищата терминали, единствената система работеща добре с графика и видео е нашата „Диана“. Това е така, защото „Диана“ работи с оптимизиран за графика и видео оригинален протокол – vPoint, както и с виртуална машина на всяко работно място (т.е. напълно наподобява работа с ПК). Това е единствената работеща система от висок клас по смисъла на МОН. Който иска да се информира как работи тя, може да ни пише (фирма Риск Електроник), за да бъде ориентиран къде най-близо има такава система. „Диана“ е съвместима и с всички тествани до момента програмни продукти, което се обославя отново от нейната вътрешна структура (реална десктоп виртуализация).

  9. Здравейте! Имате ли ръководство за Windows MultiPoint Server , Windows MultiPoint Manager? От скоро отговарям за комп. зала, а не съм участвала в обучението за работа с тях.
    Поздрави!

  10. Здравейте отново! Как чрез Windows MultiPoint Manager може да се създаде списък от сайтове, който децата да посещават или списък от сайтове с неподходящо съдържание, които децата не трябва да посещават?
    Как може да се блокира работна станция или да се заключи?
    Как може да се изпрати съобщение, нещо от рода на „хей, върнете се обратно към задачата”?
    Благодаря предварително!

  11. Здравейте, кабинетът ни в училище работи с Windows MultiPoint Server 2011. Как да сменя езика на български, защото малките ученици се затрудняват. Благодаря Ви предварително.

    • Здравейте,
      Препоръчвам ви да не сменяте езика на операционната система от английски на български. Така ще дадете една патерица на децата, която по-късно много трудно се маха и може да им пречи цял живот. Използвайки операционна система на английски език се учи и чужд език.
      До момента не съм правил промяна на езика на MultiPoint Server. Би трябвало да е в Контрол панел, език или език и регионални настройки. В момента нямам инсталиран Windows MultiPoint Server 2011 и не мога да ви кажа по-точно. Ако не успеете със смяната пишете ми отново и ще ви дам по-точни инструкции. Ако не се лъжа езика на всеки потребителски акаунт трябва да се настрои отделно.

  12. Здравейте, имаме проблем от известно време със сървъра и 3 терминала. Разчитам на Вашата помощ. На сървъра клавиатурата не работи добре, клавишите P, O {, }, 0 Enter и някои около тях не работят, същото става и с клавиатурите на 3 терминал, смених USB порта на клавиатурата, но не стана и тогава дава проблем при стартирането на системата. Какво може да се направи, обновихме драйвера, но не се получи.

    • Здравейте,
      Дайте ми малко повече информация. Какъв е сървърът, терминалите, каква е версията на Multipoint сървъра, коя фирма ви го е инсталирала и кога? След пускането на кабинета правени ли са инсталирания и обновявания?
      Първият съвет, който мога да ви дам е да смените клавиатурата. Вероятно проблемът е в нея.

  13. Фирмата е Контракс, инсталиран офис 2010, миналата година спряхме обновяванията. Колегите не работят в този кабинет, предпочитат стария и той почти не е ползван. Сега се налага да го използваме и трябваше да го проверим, миналата година пак го пробвахме, даваше този проблем, смених мястото на клавиатурата, на друг USB, но тогава пък при стартиране искаше да натиснем В, за да тръгне. Кабинета е от 2013 година, но не е ползван, някои от мониторите трептят, щяха да го оправят, но нищо не стана, операционната система е Multipoint server 2011, клавиатурата е Canyon, другите неща не ги помня.

    • Здравейте,
      Щом фирмата е Контракс вероятно терминалите са на nComputing.
      Моята препоръка е следната. При условие, че имате проблеми не само с отделна клавиатура, а с е трептене на мониторите ви съветвам да се обърнете към формата, която ви е инсталирала кабинета. Може би проблема е в терминалите. Съветвам ви да искате оправяне на проблемите, а също така и обновяване до Multipoint server 2012 и Office 2016. Ако изчакате няколко месеца можете да поискате и Windows server 2016, който се очаква да излезе през лятото.
      Вероятно от формата ще започнат да се опъват да ви оправят проблема и ще ви поискат доста солена цена за услугата. Кажете им, че за проблема с трептенето на мониторите е съобщено преди доста време, но те не са го оправили когато трябва. Ако се наложи дори ги заплашете с комисията за защита на потребителите.
      Пишете ако мога да ви помогна с нещо друго. Би било добре да пишете и как се развиват нещата при вас и дали са ви оправили проблема.

      • Защото колежките, които преподават ИТ се страхуваха от терминалите и не бяха сигурни, че ще се оправят с проблемите. Аз преподавах математика и ги ползвах няколко пъти, но не е същото. Относно трептенето ни казаха, че работят по проблема, но досега нищо не е направено. Ще се опитам да ги помоля за отдалечена помощ, но трябва да разреши директорката и ще разчитам на всякаква помощ от Вас.

        • Не мисля, че отдалечената помощ ще ви реши проблема.
          Може ли да кажете с какви компютри, операционна система, офис пакет и т.н. са другите ви кабинети, че колежките ви са се страхували от кабинета с терминали.

  14. Единият кабинет е по i-клас от 2006 година са, другите 2 са по-нови, от 2008 година, по 15 компютъра в кабинет, с Windows XP, офис 2010, друго не ставана тях. Кабинетите са и класни стаи, нямаме стаи. Терминалите са само 10 и няма места за всички ученици. Началните учителки не могат да работят тaм с Comenius Logo и така се получи. Как е възможно 4 клавиатури да дават едновременно едни и същи грешки, не е ли възможно това да е софтуерен проблем?

  15. Три от терминалите си мешат мишките и клавиатурите. Каква може да е причината? Всякакви съвети ще са от полза . Благодаря предварително.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

* 0+2=?

Protected with IP Blacklist CloudIP Blacklist Cloud